
This copy is for your personal, noncommercial use only. You can order 
presentation-ready copies for distribution to your colleagues, clients or customers  here or use the 
"Reprints" tool that appears next to any article. Visit www.nytreprints.com for samples and additional 
information. Order a reprint of this article now.

April 20, 2008
Message Machine

Behind  TV  Analysts,  Pentagon’s 
Hidden Hand 

By DAVID BARSTOW
In  the  summer  of  2005,  the  Bush  administration  confronted  a  fresh  wave  of  criticism  over 

Guantánamo Bay. The detention center had just been branded “the gulag of our times” by Amnesty 
International, there were new allegations of abuse from United Nations human rights experts and 
calls were mounting for its closure.

The administration’s communications experts responded swiftly. Early one Friday morning, they 
put  a  group of  retired military officers on one of  the jets  normally used by Vice President  Dick 
Cheney and flew them to Cuba for a carefully orchestrated tour of Guantánamo.

To the public, these men are members of a familiar fraternity, presented tens of thousands of times 
on  television  and  radio  as  “military  analysts”  whose  long  service  has  equipped  them  to  give 
authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of the post-Sept. 11 world. 

Hidden behind that appearance of objectivity, though, is a Pentagon information apparatus that 
has used those analysts in a campaign to generate favorable news coverage of the administration’s 
wartime performance, an examination by The New York Times has found.

The effort, which began with the buildup to the Iraq war and continues to this day, has sought to 
exploit  ideological  and  military  allegiances,  and also  a  powerful  financial  dynamic:  Most  of  the 
analysts have ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to assess on 
air. 

Those business relationships are hardly ever disclosed to the viewers, and sometimes not even to 
the networks themselves. But collectively, the men on the plane and several dozen other military 
analysts represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, board 
members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of smaller 
companies, all part of a vast assemblage of contractors scrambling for hundreds of billions in military 
business generated by the administration’s war on terror. It is a furious competition, one in which 
inside information and easy access to senior officials are highly prized.

Records and interviews show how the Bush administration has used its control over access and 
information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse — an instrument 
intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks. 

Analysts have been wooed in hundreds of private briefings with senior military leaders, including 
officials with significant influence over contracting and budget matters, records show. They have 
been taken on tours of Iraq and given access to classified intelligence. They have been briefed by  
officials from the White House, State Department and Justice Department, including Mr. Cheney, 
Alberto R. Gonzales and Stephen J. Hadley. 

In turn, members of this group have echoed administration talking points, sometimes even when 
they suspected the information was false or inflated. Some analysts acknowledge they suppressed 
doubts because they feared jeopardizing their access. 

A few expressed regret for participating in what they regarded as an effort to dupe the American 
public with propaganda dressed as independent military analysis.

Copyright held by original owner. This material is made available under 17 U.S.C. §107 & 17 U.S.C.  §110(2) Page 1 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/stephen_j_hadley/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/g/alberto_r_gonzales/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/news/international/countriesandterritories/iraq/index.html?inline=nyt-geo
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/c/dick_cheney/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/c/dick_cheney/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/u/united_nations/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/amnesty_international/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/amnesty_international/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/news/national/usstatesterritoriesandpossessions/guantanamobaynavalbasecuba/index.html?inline=nyt-geo
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/david_barstow/index.html?inline=nyt-per
http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=print
http://www.nytreprints.com/
http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=print


“It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you,’  ” 
Robert S. Bevelacqua, a retired Green Beret and former Fox News analyst, said.

Kenneth Allard, a former NBC military analyst who has taught information warfare at the National 
Defense University, said the campaign amounted to a sophisticated information operation. “This was 
a coherent, active policy,” he said. 

As  conditions  in  Iraq  deteriorated,  Mr.  Allard  recalled,  he  saw a  yawning gap between  what 
analysts were told in private briefings and what subsequent inquiries and books later revealed. 

“Night and day,” Mr. Allard said, “I felt we’d been hosed.” 
The Pentagon defended its relationship with military analysts, saying they had been given only 

factual information about the war. “The intent and purpose of this is nothing other than an earnest  
attempt to inform the American people,” Bryan Whitman, a Pentagon spokesman, said.

It was, Mr. Whitman added, “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound up” 
and turned into “puppets of the Defense Department.”

Many analysts strongly denied that they had either been co-opted or had allowed outside business 
interests to affect their on-air comments, and some have used their platforms to criticize the conduct 
of the war. Several, like Jeffrey D. McCausland, a CBS military analyst and defense industry lobbyist, 
said they kept their networks informed of their outside work and recused themselves from coverage 
that touched on business interests.

“I’m not here representing the administration,” Dr. McCausland said.
Some network officials, meanwhile, acknowledged only a limited understanding of their analysts’ 

interactions with the administration. They said that while they were sensitive to potential conflicts of 
interest, they did not hold their analysts to the same ethical standards as their  news employees 
regarding outside financial interests. The onus is on their analysts to disclose conflicts, they said. 
And whatever the contributions of military analysts, they also noted the many network journalists  
who have covered the war for years in all its complexity. 

Five years into the Iraq war, most details of the architecture and execution of the Pentagon’s  
campaign have never been disclosed. But The Times successfully sued the Defense Department to 
gain access to 8,000 pages of e-mail messages, transcripts and records describing years of private 
briefings, trips to Iraq and Guantánamo and an extensive Pentagon talking points operation.

These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government 
and journalism have been obliterated.

Internal  Pentagon  documents  repeatedly  refer  to  the  military  analysts  as  “message  force 
multipliers”  or  “surrogates”  who  could  be  counted  on  to  deliver  administration  “themes  and 
messages” to millions of Americans “in the form of their own opinions.”

Though many analysts are paid network consultants, making $500 to $1,000 per appearance, in 
Pentagon meetings they sometimes spoke as if they were operating behind enemy lines, interviews 
and transcripts show. Some offered the Pentagon tips on how to outmaneuver the networks, or as 
one analyst put it to Donald H. Rumsfeld, then the defense secretary, “the Chris Matthewses and the 
Wolf Blitzers of the world.” Some warned of planned stories or sent the Pentagon copies of their 
correspondence  with  network  news  executives.  Many  —  although  certainly  not  all  — faithfully 
echoed talking points intended to counter critics. 

“Good work,” Thomas G. McInerney, a retired Air Force general, consultant and Fox News analyst, 
wrote to the Pentagon after receiving fresh talking points in late 2006. “We will use it.”

Again and again, records show, the administration has enlisted analysts as a rapid reaction force 
to  rebut  what  it  viewed  as  critical  news  coverage,  some of  it  by  the  networks’ own  Pentagon 
correspondents. For example, when news articles revealed that troops in Iraq were dying because of 
inadequate body armor, a senior Pentagon official wrote to his colleagues: “I think our analysts — 
properly armed — can push back in that arena.”

The documents released by the Pentagon do not show any quid pro quo between commentary 
and  contracts.  But  some analysts  said  they  had  used  the  special  access  as  a  marketing  and 
networking opportunity or as a window into future business possibilities.

John C. Garrett is a retired Marine colonel and unpaid analyst for Fox News TV and radio. He is  
also  a  lobbyist  at  Patton  Boggs  who  helps  firms  win  Pentagon  contracts,  including  in  Iraq.  In 
promotional materials, he states that as a military analyst he “is privy to weekly access and briefings 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 2 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/r/donald_h_rumsfeld/index.html?inline=nyt-per


with the secretary of  defense,  chairman of  the  Joint  Chiefs  of  Staff and other  high level  policy 
makers in the administration.” One client told investors that Mr. Garrett’s special access and decades 
of experience helped him “to know in advance — and in detail — how best to meet the needs” of the 
Defense Department and other agencies.

In interviews Mr. Garrett said there was an inevitable overlap between his dual roles. He said he  
had gotten “information you just otherwise would not get,” from the briefings and three Pentagon-
sponsored  trips  to  Iraq.  He  also  acknowledged  using  this  access  and  information  to  identify 
opportunities for clients. “You can’t help but look for that,” he said, adding, “If you know a capability 
that would fill a niche or need, you try to fill it. “That’s good for everybody.”

At the same time, in e-mail messages to the Pentagon, Mr. Garrett displayed an eagerness to be 
supportive with his television and radio commentary. “Please let me know if you have any specific  
points you want covered or that you would prefer to downplay,” he wrote in January 2007, before 
President Bush went on TV to describe the surge strategy in Iraq.

Conversely, the administration has demonstrated that there is a price for sustained criticism, many 
analysts said. “You’ll lose all access,” Dr. McCausland said.

With a majority of Americans calling the war a mistake despite all administration attempts to sway 
public opinion,  the Pentagon has focused in the last couple of  years on cultivating in particular 
military analysts frequently seen and heard in conservative news outlets, records and interviews 
show.

Some of these analysts were on the mission to Cuba on June 24, 2005 — the first of six such 
Guantánamo trips — which was designed to mobilize analysts against the growing perception of  
Guantánamo as an international symbol of inhumane treatment. On the flight to Cuba, for much of 
the day at Guantánamo and on the flight home that night, Pentagon officials briefed the 10 or so 
analysts on their  key messages — how much had been spent improving the facility,  the abuse 
endured by guards, the extensive rights afforded detainees.

The results came quickly. The analysts went on TV and radio, decrying Amnesty International,  
criticizing calls to close the facility and asserting that all detainees were treated humanely. 

“The impressions that you’re getting from the media and from the various pronouncements being 
made by people who have not been here in my opinion are totally false,” Donald W. Shepperd, a 
retired Air Force general, reported live on CNN by phone from Guantánamo that same afternoon. 

The next morning, Montgomery Meigs, a retired Army general and NBC analyst,  appeared on 
“Today.”  “There’s  been over  $100 million  of  new construction,”  he  reported.  “The place is  very 
professionally run.” 

Within days, transcripts of the analysts’ appearances were circulated to senior White House and 
Pentagon officials, cited as evidence of progress in the battle for hearts and minds at home.

Charting the Campaign
By early 2002, detailed planning for  a possible Iraq invasion was under way,  yet  an obstacle 

loomed.  Many  Americans,  polls  showed,  were  uneasy  about  invading  a  country  with  no  clear  
connection to the Sept. 11 attacks. Pentagon and White House officials believed the military analysts 
could play a crucial role in helping overcome this resistance.

Torie Clarke, the former public relations executive who oversaw the Pentagon’s dealings with the 
analysts as assistant secretary of defense for public affairs, had come to her job with distinct ideas 
about achieving what she called “information dominance.”  In a spin-saturated news culture,  she 
argued, opinion is swayed most by voices perceived as authoritative and utterly independent.

And so even before Sept. 11, she built a system within the Pentagon to recruit “key influentials” — 
movers  and  shakers  from all  walks  who  with  the  proper  ministrations  might  be  counted  on  to 
generate support for Mr. Rumsfeld’s priorities.

In the months after Sept. 11, as every network rushed to retain its own all-star squad of retired 
military  officers,  Ms.  Clarke and her  staff  sensed a new opportunity.  To Ms. Clarke’s  team, the 
military analysts were the ultimate “key influential”  — authoritative,  most of  them decorated war 
heroes, all reaching mass audiences.

The analysts,  they noticed,  often got  more airtime than network reporters, and they were not 
merely explaining the capabilities of Apache helicopters. They were framing how viewers ought to 
interpret events. What is more, while the analysts were in the news media, they were not of the news 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 3 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/j/joint_chiefs_of_staff/index.html?inline=nyt-org


media.  They  were  military  men,  many  of  them  ideologically  in  sync  with  the  administration’s 
neoconservative brain trust, many of them important players in a military industry anticipating large 
budget increases to pay for an Iraq war.

Even analysts with no defense industry ties, and no fondness for the administration, were reluctant 
to be critical of military leaders, many of whom were friends. “It is very hard for me to criticize the 
United States Army,” said William L. Nash, a retired Army general and ABC analyst. “It is my life.”

Other  administrations  had made sporadic,  small-scale attempts to  build  relationships with  the 
occasional military analyst. But these were trifling compared with what Ms. Clarke’s team had in 
mind. Don Meyer, an aide to Ms. Clarke, said a strategic decision was made in 2002 to make the  
analysts the main focus of the public relations push to construct a case for war. Journalists were 
secondary. “We didn’t want to rely on them to be our primary vehicle to get information out,” Mr. 
Meyer said. 

The  Pentagon’s  regular  press  office  would  be  kept  separate  from the  military  analysts.  The 
analysts would instead be catered to by a small group of political appointees, with the point person 
being Brent T. Krueger, another senior aide to Ms. Clarke. The decision recalled other administration 
tactics that subverted traditional journalism. Federal agencies, for example, have paid columnists to 
write favorably about the administration. They have distributed to local TV stations hundreds of fake 
news segments with fawning accounts of administration accomplishments. The Pentagon itself has 
made covert payments to Iraqi newspapers to publish coalition propaganda.

Rather than complain about the “media filter,” each of these techniques simply converted the filter 
into an amplifier. This time, Mr. Krueger said, the military analysts would in effect be “writing the op-
ed” for the war.

Assembling the Team
From the start, interviews show, the White House took a keen interest in which analysts had been 

identified by the Pentagon, requesting lists of potential recruits, and suggesting names. Ms. Clarke’s 
team wrote summaries describing their backgrounds, business affiliations and where they stood on 
the war. 

“Rumsfeld ultimately cleared off on all invitees,” said Mr. Krueger, who left the Pentagon in 2004. 
(Through a spokesman, Mr. Rumsfeld declined to comment for this article.)

Over time, the Pentagon recruited more than 75 retired officers, although some participated only 
briefly or sporadically. The largest contingent was affiliated with Fox News, followed by NBC and 
CNN, the other networks with 24-hour cable outlets. But analysts from CBS and ABC were included, 
too.  Some recruits,  though not  on any network  payroll,  were influential  in  other  ways — either 
because they were sought out by radio hosts, or because they often published op-ed articles or were 
quoted in magazines, Web sites and newspapers. At least nine of them have written op-ed articles 
for The Times.

The group was heavily represented by men involved in the business of helping companies win 
military contracts. Several held senior positions with contractors that gave them direct responsibility 
for winning new Pentagon business. James Marks, a retired Army general and analyst for CNN from 
2004  to  2007,  pursued  military  and  intelligence  contracts  as  a  senior  executive  with  McNeil 
Technologies. Still others held board positions with military firms that gave them responsibility for 
government  business.  General  McInerney,  the  Fox  analyst,  for  example,  sits  on  the  boards  of  
several  military contractors, including Nortel  Government Solutions,  a supplier  of  communication 
networks.

Several  were  defense  industry  lobbyists,  such  as  Dr.  McCausland,  who  works  at  Buchanan 
Ingersoll  & Rooney,  a major  lobbying firm where he is  director  of  a national  security team that 
represents  several  military  contractors.  “We  offer  clients  access  to  key  decision  makers,”  Dr. 
McCausland’s team promised on the firm’s Web site. 

Dr. McCausland was not the only analyst making this pledge. Another was Joseph W. Ralston, a 
retired  Air  Force  general.  Soon  after  signing  on  with  CBS,  General  Ralston  was  named  vice 
chairman of the Cohen Group, a  consulting firm headed by a former defense secretary,  William 
Cohen, himself now a “world affairs” analyst for CNN. “The Cohen Group knows that getting to ‘yes’  
in the aerospace and defense market — whether in the United States or abroad — requires that  

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 4 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/r/joseph_w_ralston/index.html?inline=nyt-per


companies  have  a  thorough,  up-to-date  understanding  of  the  thinking  of  government  decision 
makers,” the company tells prospective clients on its Web site. 

There were also ideological ties. 
Two of NBC’s most prominent analysts, Barry R. McCaffrey and the late Wayne A. Downing, were 

on the advisory board of the Committee for the Liberation of Iraq, an advocacy group created with 
White House encouragement in 2002 to help make the case for ousting Saddam Hussein. Both men 
also had their own consulting firms and sat on the boards of major military contractors.

Many also shared with Mr. Bush’s national security team a belief that pessimistic war coverage 
broke the nation’s will to win in Vietnam, and there was a mutual resolve not to let that happen with  
this war. 

This was a major theme, for example, with Paul E. Vallely, a Fox News analyst from 2001 to 2007. 
A retired Army general who had specialized in psychological warfare, Mr. Vallely co-authored a paper 
in 1980 that accused American news organizations of  failing to defend the nation from “enemy” 
propaganda during Vietnam. 

“We lost the war — not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he wrote.  
He urged a radically new approach to psychological operations in future wars — taking aim at not  
just foreign adversaries but domestic audiences, too. He called his approach “MindWar” — using 
network TV and radio to “strengthen our national will to victory.”

The Selling of the War
From their earliest sessions with the military analysts, Mr. Rumsfeld and his aides spoke as if they 

were all part of the same team.
In interviews, participants described a powerfully seductive environment — the uniformed escorts 

to Mr. Rumsfeld’s private conference room, the best government china laid out, the embossed name 
cards, the blizzard of PowerPoints, the solicitations of advice and counsel, the appeals to duty and 
country, the warm thank you notes from the secretary himself. 

“Oh, you have no idea,” Mr. Allard said, describing the effect. “You’re back. They listen to you.  
They listen to what you say on TV.” It was, he said, “psyops on steroids” — a nuanced exercise in 
influence through flattery and proximity. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our story out,’ ” he 
said. “It’s more subtle.”

The access came with a condition. Participants were instructed not to quote their briefers directly 
or otherwise describe their contacts with the Pentagon. 

In the fall  and winter leading up to the invasion, the Pentagon armed its analysts with talking 
points portraying Iraq as an urgent threat. The basic case became a familiar mantra: Iraq possessed 
chemical and biological weapons, was developing nuclear weapons, and might one day slip some to 
Al Qaeda; an invasion would be a relatively quick and inexpensive “war of liberation.”

At the Pentagon, members of Ms. Clarke’s staff  marveled at the way the analysts seamlessly 
incorporated material from talking points and briefings as if it was their own. 

“You could see that they were messaging,” Mr. Krueger said. “You could see they were taking 
verbatim what the secretary was saying or what the technical specialists were saying. And they were 
saying it over and over and over.” Some days, he added, “We were able to click on every single 
station and every one of our folks were up there delivering our message. You’d look at them and say, 
‘This is working.’ ”

On April 12, 2003, with major combat almost over, Mr. Rumsfeld drafted a memorandum to Ms. 
Clarke. “Let’s think about having some of the folks who did such a good job as talking heads in after 
this thing is over,” he wrote.

By summer, though, the first signs of the insurgency had emerged. Reports from journalists based 
in Baghdad were increasingly suffused with the imagery of mayhem.

The Pentagon did not have to search far for a counterweight.
It was time, an internal Pentagon strategy memorandum urged, to “re-energize surrogates and 

message-force multipliers,” starting with the military analysts.
The memorandum led to a proposal to take analysts on a tour of Iraq in September 2003, timed to  

help overcome the sticker shock from Mr. Bush’s request for $87 billion in emergency war financing. 
The group included four analysts from Fox News, one each from CNN and ABC, and several 

research-group luminaries whose opinion articles appear regularly in the nation’s op-ed pages.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 5 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/al_qaeda/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/saddam_hussein/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/barry_r_mccaffrey/index.html?inline=nyt-per


The trip invitation promised a look at “the real situation on the ground in Iraq.”
The situation, as described in scores of books, was deteriorating.  L. Paul Bremer III, then the 

American viceroy in Iraq, wrote in his memoir, “My Year in Iraq,” that he had privately warned the 
White House that the United States had “about half the number of soldiers we needed here.”

“We’re up against a growing and sophisticated threat,” Mr. Bremer recalled telling the president 
during a private White House dinner.

That dinner took place on Sept. 24, while the analysts were touring Iraq.
Yet these harsh realities were elided, or flatly contradicted, during the official presentations for the 

analysts, records show. The itinerary, scripted to the minute, featured brief visits to a model school, a  
few refurbished government buildings, a center for  women’s rights,  a mass grave and even the 
gardens of Babylon.

Mostly the analysts attended briefings. These sessions, records show, spooled out an alternative 
narrative,  depicting  an  Iraq  bursting  with  political  and  economic  energy,  its  security  forces 
blossoming. On the crucial question of troop levels, the briefings echoed the White House line: No 
reinforcements were needed. The “growing and sophisticated threat” described by Mr. Bremer was 
instead depicted as degraded, isolated and on the run.

“We’re winning,” a briefing document proclaimed.
One trip participant, General Nash of ABC, said some briefings were so clearly “artificial” that he 

joked to another group member that they were on “the George Romney memorial trip to Iraq,” a  
reference  to  Mr.  Romney’s  infamous  claim  that  American  officials  had  “brainwashed”  him  into 
supporting the Vietnam War during a tour there in 1965, while he was governor of Michigan.

But if the trip pounded the message of progress, it also represented a business opportunity: direct 
access to the most senior civilian and military leaders in Iraq and Kuwait, including many with a say 
in how the president’s $87 billion would be spent. It also was a chance to gather inside information 
about  the  most  pressing  needs  confronting  the  American  mission:  the  acute  shortages  of  “up-
armored” Humvees; the billions to be spent building military bases; the urgent need for interpreters; 
and the ambitious plans to train Iraq’s security forces.

Information and access of this nature had undeniable value for trip participants like William V. 
Cowan and Carlton A. Sherwood.

Mr. Cowan, a Fox analyst and retired Marine colonel, was the chief executive of a new military  
firm, the wvc3 Group. Mr. Sherwood was its executive vice president. At the time, the company was 
seeking contracts worth tens of millions to supply body armor and counterintelligence services in 
Iraq. In addition, wvc3 Group had a written agreement to use its influence and connections to help 
tribal leaders in Al Anbar Province win reconstruction contracts from the coalition.

“Those sheiks wanted access to the C.P.A.,” Mr. Cowan recalled in an interview, referring to the 
Coalition Provisional Authority. 

Mr. Cowan said he pleaded their cause during the trip. “I tried to push hard with some of Bremer’s 
people to engage these people of Al Anbar,” he said.

Back in Washington,  Pentagon officials kept  a nervous eye on how the trip translated on the 
airwaves. Uncomfortable facts had bubbled up during the trip. One briefer, for example, mentioned 
that the Army was resorting to packing inadequately armored Humvees with sandbags and Kevlar 
blankets. Descriptions of the Iraqi security forces were withering. “They can’t shoot, but then again, 
they don’t,” one officer told them, according to one participant’s notes.

“I saw immediately in 2003 that things were going south,” General Vallely, one of the Fox analysts  
on the trip, recalled in an interview with The Times. 

The Pentagon, though, need not have worried. 
“You can’t believe the progress,” General Vallely told Alan Colmes of Fox News upon his return. 

He predicted the insurgency would be “down to a few numbers” within months.
“We could not be more excited, more pleased,” Mr. Cowan told Greta Van Susteren of Fox News. 

There was barely a word about armor shortages or corrupt Iraqi security forces. And on the key 
strategic question of the moment — whether to send more troops — the analysts were unanimous.

“I am so much against adding more troops,” General Shepperd said on CNN. 
Access and Influence

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 6 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/l_paul_iii_bremer/index.html?inline=nyt-per


Inside  the  Pentagon  and  at  the  White  House,  the  trip  was  viewed  as  a  masterpiece  in  the 
management  of  perceptions,  not  least  because  it  gave  fuel  to  complaints  that  “mainstream” 
journalists were ignoring the good news in Iraq. 

“We’re hitting a home run on this trip,” a senior Pentagon official wrote in an e-mail message to 
Richard B. Myers and Peter Pace, then chairman and vice chairman of the Joint Chiefs of Staff. 

Its success only intensified the Pentagon’s campaign. The pace of briefings accelerated. More 
trips were organized. Eventually the effort involved officials from Washington to Baghdad to Kabul to  
Guantánamo and back to Tampa, Fla., the headquarters of United States Central Command.

The scale reflected strong support  from the top.  When officials in Iraq were slow to organize  
another trip for analysts, a Pentagon official fired off an e-mail message warning that the trips “have 
the highest levels of visibility” at the White House and urging them to get moving before Lawrence Di  
Rita, one of Mr. Rumsfeld’s closest aides, “picks up the phone and starts calling the 4-stars.”

Mr. Di Rita, no longer at the Defense Department, said in an interview that a “conscious decision” 
was made to rely on the military analysts to counteract “the increasingly negative view of the war”  
coming from journalists in Iraq. The analysts, he said, generally had “a more supportive view” of the  
administration and the war, and the combination of their TV platforms and military cachet made them 
ideal for rebutting critical coverage of issues like troop morale, treatment of detainees, inadequate 
equipment or poorly trained Iraqi security forces. “On those issues, they were more likely to be seen 
as credible spokesmen,” he said.

For  analysts  with  military  industry  ties,  the  attention  brought  access  to  a  widening  circle  of  
influential officials beyond the contacts they had accumulated over the course of their careers. 

Charles T. Nash, a Fox military analyst and retired Navy captain, is a consultant who helps small  
companies  break  into  the military  market.  Suddenly,  he had entree  to  a host  of  senior  military  
leaders, many of whom he had never met. It was, he said, like being embedded with the Pentagon 
leadership. “You start to recognize what’s most important to them,” he said, adding, “There’s nothing 
like seeing stuff firsthand.” 

Some Pentagon officials said they were well aware that some analysts viewed their special access 
as a business advantage. “Of course we realized that,” Mr. Krueger said. “We weren’t naïve about 
that.”

They also understood the financial relationship between the networks and their analysts. Many 
analysts were being paid by the “hit,”  the number of  times they appeared on TV. The more an 
analyst could boast of fresh inside information from high-level Pentagon “sources,” the more hits he 
could expect. The more hits, the greater his potential influence in the military marketplace, where 
several analysts prominently advertised their network roles. 

“They have taken lobbying and the search for contracts to a far higher level,” Mr. Krueger said.  
“This has been highly honed.” 

Mr. Di Rita, though, said it never occurred to him that analysts might use their access to curry 
favor. Nor, he said, did the Pentagon try to exploit this dynamic. “That’s not something that ever  
crossed my mind,” he said. In any event, he argued, the analysts and the networks were the ones 
responsible for any ethical complications. “We assume they know where the lines are,” he said.

The analysts met personally with Mr. Rumsfeld at least 18 times, records show, but that was just  
the beginning. They had dozens more sessions with the most senior members of his brain trust and  
access to officials responsible for managing the billions being spent in Iraq. Other groups of “key 
influentials” had meetings, but not nearly as often as the analysts. 

An internal memorandum in 2005 helped explain why. The memorandum, written by a Pentagon 
official who had accompanied analysts to Iraq, said that based on her observations during the trip,  
the analysts “are having a greater impact” on network coverage of the military.  “They have now 
become the go-to guys not only on breaking stories, but they influence the views on issues,” she  
wrote.

Other branches of the administration also began to make use of the analysts. Mr. Gonzales, then 
the attorney general, met with them soon after news leaked that the government was wiretapping 
terrorism suspects  in the United States without warrants, Pentagon records show. When David H. 
Petraeus was appointed the commanding general in Iraq in January 2007, one of his early acts was  
to meet with the analysts.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 7 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/david_h_petraeus/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/david_h_petraeus/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/peter_pace/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/richard_b_myers/index.html?inline=nyt-per


“We knew we had extraordinary access,” said Timur J. Eads, a retired Army lieutenant colonel and 
Fox analyst who is vice president of government relations for Blackbird Technologies, a fast-growing 
military contractor.

Like several other analysts, Mr. Eads said he had at times held his tongue on television for fear 
that “some four-star could call up and say, ‘Kill that contract.’ ” For example, he believed Pentagon 
officials misled the analysts about the progress of Iraq’s security forces. “I know a snow job when I  
see one,” he said. He did not share this on TV. 

“Human nature,” he explained, though he noted other instances when he was critical.
Some analysts  said that  even before the war  started,  they privately  had questions about  the 

justification for the invasion, but were careful not to express them on air.
Mr. Bevelacqua, then a Fox analyst, was among those invited to a briefing in early 2003 about  

Iraq’s purported stockpiles of illicit weapons. He recalled asking the briefer whether the United States 
had “smoking gun” proof.

“ ‘We don’t have any hard evidence,’ ” Mr. Bevelacqua recalled the briefer replying. He said he 
and other analysts were alarmed by this concession. “We are looking at ourselves saying, ‘What are 
we doing?’ ” 

Another analyst, Robert L. Maginnis, a retired Army lieutenant colonel who works in the Pentagon 
for a military contractor, attended the same briefing and recalled feeling “very disappointed” after  
being shown satellite photographs purporting to show bunkers associated with a hidden weapons 
program. Mr. Maginnis said he concluded that the analysts were being “manipulated” to convey a 
false sense of certainty about the evidence of the weapons. Yet he and Mr. Bevelacqua and the 
other analysts who attended the briefing did not share any misgivings with the American public. 

Mr. Bevelacqua and another Fox analyst, Mr. Cowan, had formed the wvc3 Group, and hoped to 
win military and national security contracts.

“There’s no way I was going to go down that road and get completely torn apart,” Mr. Bevelacqua  
said. “You’re talking about fighting a huge machine.” 

Some  e-mail  messages  between  the  Pentagon  and  the  analysts  reveal  an  implicit  trade  of 
privileged access for favorable coverage. Robert H. Scales Jr., a retired Army general and analyst 
for Fox News and National Public Radio whose consulting company advises several military firms on 
weapons and tactics used in Iraq, wanted the Pentagon to approve high-level briefings for him inside 
Iraq in 2006.

“Recall the stuff I did after my last visit,” he wrote. “I will do the same this time.”
Pentagon Keeps Tabs
As  it  happened,  the  analysts’  news  media  appearances  were  being  closely  monitored.  The 

Pentagon paid a private contractor, Omnitec Solutions, hundreds of thousands of dollars to scour 
databases for any trace of the analysts, be it a segment on “The O’Reilly Factor” or an interview with 
The Daily Inter Lake in Montana, circulation 20,000. 

Omnitec evaluated their appearances using the same tools as corporate branding experts. One 
report,  assessing the impact  of  several  trips  to  Iraq  in  2005,  offered example after  example  of 
analysts echoing Pentagon themes on all the networks.

“Commentary from all three Iraq trips was extremely positive over all,” the report concluded.
In interviews,  several analysts reacted with dismay when told they were described as reliable 

“surrogates” in Pentagon documents. And some asserted that their  Pentagon sessions were, as 
David L. Grange, a retired Army general and CNN analyst put it, “just upfront information,” while 
others pointed out, accurately, that they did not always agree with the administration or each other.  
“None of us drink the Kool-Aid,” General Scales said.

Likewise, several also denied using their special access for business gain. “Not related at all,” 
General Shepperd said, pointing out that many in the Pentagon held CNN “in the lowest esteem.” 

Still,  even  the  mildest  of  criticism  could  draw  a  challenge.  Several  analysts  told  of  fielding 
telephone calls from displeased defense officials only minutes after being on the air.

On  Aug.  3,  2005,  14  marines  died  in  Iraq.  That  day,  Mr.  Cowan,  who  said  he  had  grown 
increasingly uncomfortable with the “twisted version of reality” being pushed on analysts in briefings, 
called the Pentagon to give “a heads-up” that some of his comments on Fox “may not all be friendly,” 
Pentagon records show. Mr. Rumsfeld’s senior aides quickly arranged a private briefing for him, yet  

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 8 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/n/national_public_radio/index.html?inline=nyt-org


when he told Bill O’Reilly that the United States was “not on a good glide path right now” in Iraq, the 
repercussions were swift.

Mr. Cowan said he was “precipitously fired from the analysts group” for  this appearance.  The 
Pentagon, he wrote in an e-mail message, “simply didn’t like the fact that I wasn’t carrying their  
water.” The next day James T. Conway, then director of operations for the Joint Chiefs, presided over 
another conference call with analysts. He urged them, a transcript shows, not to let the marines’  
deaths further erode support for the war.

“The strategic target remains our population,” General Conway said. “We can lose people day in  
and day out, but they’re never going to beat our military. What they can and will do if they can is strip 
away our support. And you guys can help us not let that happen.”

“General, I just made that point on the air,” an analyst replied.
“Let’s work it together, guys,” General Conway urged.
The Generals’ Revolt
The full dimensions of this mutual embrace were perhaps never clearer than in April 2006, after 

several of Mr. Rumsfeld’s former generals — none of them network military analysts — went public 
with devastating critiques of his wartime performance. Some called for his resignation.

On Friday, April 14, with what came to be called the “Generals’ Revolt” dominating headlines, Mr. 
Rumsfeld instructed aides to summon military analysts to a meeting with him early the next week,  
records show. When an aide urged a short delay to “give our big guys on the West Coast a little 
more time to buy a ticket and get here,” Mr. Rumsfeld’s office insisted that “the boss” wanted the 
meeting fast “for impact on the current story.” 

That  same day,  Pentagon officials  helped two Fox analysts,  General  McInerney and General 
Vallely, write an opinion article for The Wall Street Journal defending Mr. Rumsfeld.

“Starting to write it now,” General Vallely wrote to the Pentagon that afternoon. “Any input for the 
article,” he added a little later, “will be much appreciated.” Mr. Rumsfeld’s office quickly forwarded 
talking points and statistics to rebut the notion of a spreading revolt.

“Vallely is going to use the numbers,” a Pentagon official reported that afternoon.
The standard secrecy notwithstanding, plans for this session leaked, producing a front-page story 

in The Times that Sunday. In damage-control mode, Pentagon officials scrambled to present the 
meeting as routine and directed that communications with analysts be kept “very formal,” records 
show. “This is very, very sensitive now,” a Pentagon official warned subordinates. 

On Tuesday,  April  18,  some 17 analysts  assembled at  the  Pentagon with  Mr.  Rumsfeld  and 
General Pace, then the chairman of the Joint Chiefs. 

A transcript of that session, never before disclosed, shows a shared determination to marginalize 
war critics and revive public support for the war. 

“I’m an old intel guy,” said one analyst. (The transcript omits speakers’ names.) “And I can sum all 
of this up, unfortunately, with one word. That is Psyops. Now most people may hear that and they 
think, ‘Oh my God, they’re trying to brainwash.’ ” 

“What are you, some kind of a nut?” Mr. Rumsfeld cut in, drawing laughter. “You don’t believe in 
the Constitution?”

There was little discussion about the actual criticism pouring forth from Mr. Rumsfeld’s former 
generals. Analysts argued that opposition to the war was rooted in perceptions fed by the news 
media, not reality. The administration’s overall war strategy, they counseled, was “brilliant” and “very 
successful.”

“Frankly,” one participant said, “from a military point of view, the penalty, 2,400 brave Americans 
whom we lost, 3,000 in an hour and 15 minutes, is relative.”

An analyst said at another point: “This is a wider war. And whether we have democracy in Iraq or  
not, it doesn’t mean a tinker’s damn if we end up with the result we want, which is a regime over 
there that’s not a threat to us.”

“Yeah,” Mr. Rumsfeld said, taking notes.
But winning or not, they bluntly warned, the administration was in grave political danger so long as 

most Americans viewed Iraq as a lost cause. “America hates a loser,” one analyst said. 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 9 of 12

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/o/bill_oreilly/index.html?inline=nyt-per


Much of the session was devoted to ways that Mr. Rumsfeld could reverse the “political tide.” One 
analyst  urged  Mr.  Rumsfeld  to  “just  crush  these  people,”  and  assured  him  that  “most  of  the 
gentlemen at the table” would enthusiastically support him if he did. 

“You are the leader,” the analyst told Mr. Rumsfeld. “You are our guy.” 
At  another point,  an analyst  made a suggestion:  “In one of  your speeches you ought to say, 

‘Everybody stop for a minute and imagine an Iraq ruled by Zarqawi.’ And then you just go down the 
list and say, ‘All right, we’ve got oil, money, sovereignty, access to the geographic center of gravity of  
the Middle East, blah, blah, blah.’ If you can just paint a mental picture for Joe America to say, ‘Oh 
my God, I can’t imagine a world like that.’ ” 

Even as they assured Mr. Rumsfeld that they stood ready to help in this public relations offensive,  
the analysts sought guidance on what they should cite as the next “milestone” that would, as one  
analyst put it, “keep the American people focused on the idea that we’re moving forward to a positive 
end.” They placed particular emphasis on the growing confrontation with Iran. 

“When you said ‘long war,’ you changed the psyche of the American people to expect this to be a 
generational event,” an analyst said. “And again, I’m not trying to tell you how to do your job...” 

“Get in line,” Mr. Rumsfeld interjected.
The meeting ended and Mr. Rumsfeld, appearing pleased and relaxed, took the entire group into a 

small study and showed off treasured keepsakes from his life, several analysts recalled.
Soon after, analysts hit the airwaves. The Omnitec monitoring reports, circulated to more than 80 

officials, confirmed that analysts repeated many of the Pentagon’s talking points: that Mr. Rumsfeld 
consulted “frequently and sufficiently” with his generals; that he was not “overly concerned” with the 
criticisms; that the meeting focused “on more important topics at hand,” including the next milestone 
in Iraq, the formation of a new government. 

Days later, Mr. Rumsfeld wrote a memorandum distilling their collective guidance into bullet points. 
Two were underlined:

“Focus on the Global War on Terror — not simply Iraq. The wider war — the long war.”
“Link Iraq to Iran. Iran is the concern. If we fail in Iraq or Afghanistan, it will help Iran.”
But if Mr. Rumsfeld found the session instructive, at least one participant, General Nash, the ABC 

analyst, was repulsed. 
“I walked away from that session having total disrespect for my fellow commentators, with perhaps 

one or two exceptions,” he said.
View From the Networks
Two weeks ago General Petraeus took time out from testifying before Congress about Iraq for a 

conference call with military analysts.
Mr. Garrett, the Fox analyst and Patton Boggs lobbyist, said he told General Petraeus during the 

call to “keep up the great work.”
“Hey,” Mr. Garrett said in an interview, “anything we can do to help.”
For the moment, though, because of heavy election coverage and general war fatigue, military 

analysts are not getting nearly as much TV time, and the networks have trimmed their rosters of  
analysts.  The conference call  with  General  Petraeus,  for  example,  produced little in  the way of 
immediate coverage.

Still, almost weekly the Pentagon continues to conduct briefings with selected military analysts. 
Many analysts said network officials were only dimly aware of these interactions. The networks, they 
said, have little grasp of how often they meet with senior officials, or what is discussed.

“I don’t think NBC was even aware we were participating,” said Rick Francona, a longtime military  
analyst for the network. 

Some  networks  publish  biographies  on  their  Web  sites  that  describe  their  analysts’  military 
backgrounds and, in some cases, give at least limited information about their  business ties. But 
many analysts also said the networks asked few questions about their outside business interests,  
the nature of their work or the potential for that work to create conflicts of interest. “None of that ever 
happened,” said Mr. Allard, an NBC analyst until 2006.

“The worst conflict of interest was no interest.”

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 10 of 12



Mr.  Allard and other  analysts  said their  network handlers also raised no objections when the 
Defense Department began paying their commercial airfare for Pentagon-sponsored trips to Iraq — 
a clear ethical violation for most news organizations.

CBS News declined to comment on what it knew about its military analysts’ business affiliations or 
what steps it took to guard against potential conflicts.

NBC News also declined to discuss its procedures for hiring and monitoring military analysts. The 
network issued a short statement: “We have clear policies in place to assure that the people who  
appear on our air have been appropriately vetted and that nothing in their profile would lead to even 
a perception of a conflict of interest.”

Jeffrey W. Schneider, a spokesman for ABC, said that while the network’s military consultants 
were not held to the same ethical rules as its full-time journalists, they were expected to keep the 
network informed about any outside business entanglements. “We make it clear to them we expect 
them to keep us closely apprised,” he said.

A spokeswoman for Fox News said executives “refused to participate” in this article.
CNN requires its military analysts to disclose in writing all outside sources of income. But like the 

other  networks,  it  does not  provide its  military  analysts  with  the kind of  written,  specific  ethical 
guidelines it gives its full-time employees for avoiding real or apparent conflicts of interest. 

Yet even where controls exist, they have sometimes proven porous.
CNN, for example, said it was unaware for nearly three years that one of its main military analysts,  

General  Marks, was deeply involved in the business of  seeking government contracts,  including 
contracts related to Iraq.

General Marks was hired by CNN in 2004, about the time he took a management position at  
McNeil Technologies, where his job was to pursue military and intelligence contracts. As required, 
General Marks disclosed that he received income from McNeil Technologies. But the disclosure form 
did  not  require  him  to  describe  what  his  job  entailed,  and  CNN acknowledges  it  failed  to  do 
additional vetting.

“We did  not  ask  Mr.  Marks  the  follow-up questions  we  should  have,”  CNN said  in  a  written 
statement.

In an interview, General Marks said it was no secret at CNN that his job at McNeil Technologies 
was about winning contracts. “I mean, that’s what McNeil does,” he said.

CNN, however, said it did not know the nature of McNeil’s military business or what General Marks 
did  for  the  company.  If  he  was  bidding  on  Pentagon  contracts,  CNN  said,  that  should  have 
disqualified him from being a military analyst for the network. But in the summer and fall of 2006,  
even as he was regularly asked to comment on conditions in Iraq, General  Marks was working 
intensively on bidding for a $4.6 billion contract to provide thousands of translators to United States 
forces in Iraq. In fact, General Marks was made president of the McNeil spin-off that won the huge  
contract in December 2006. 

General Marks said his work on the contract did not affect his commentary on CNN. “I’ve got zero 
challenge separating myself from a business interest,” he said.

But CNN said it had no idea about his role in the contract until July 2007, when it reviewed his  
most recent disclosure form, submitted months earlier, and finally made inquiries about his new job. 

“We saw the extent of his dealings and determined at that time we should end our relationship with 
him,” CNN said. 

This article has been revised to reflect the following correction:
Correction:  April  22,  2008  

An  article  on  Sunday  about  the  Pentagon’s  relationship  with  news  media  military  analysts 
misidentified the military affiliation of one analyst, John C. Garrett. He retired as a colonel from the  
Marines, not the Army. 

This article has been revised to reflect the following correction:
Correction:  April  24,  2008  

The continuation of an article on Sunday about a Pentagon effort to use military analysts to generate  
favorable news coverage carried 10 paragraphs that were partly obscured in some editions by a 
chart. 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 11 of 12



© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 12 of 12


