
WIKILEAKS  SHOULD  BE  DESIGNATED  A  'FOREIGN 
TERRORIST ORGANIZATION,' REP. PETE KING FUMES

BY Helen Kennedy 

DAILY NEWS STAFF WRITER 

Originally Published:Sunday, November 28th 2010, 3:06 PM

Updated: Monday, November 29th 2010, 10:57 AM

WikiLeaks, a whistle-blower website, has released hundreds of thousands of classified documents 
via several news outlets. 

Washington's biggest state secrets - from Arab leaders privately begging for air strikes on Iran to 
American diplomats spying on UN officials - were laid bare Sunday in a massive online document 
dump.

The  WikiLeaks publication  of  250,000  diplomatic  cables  stripped  the  veil  from long-classified 
projects,  exposed back-channel  communications and revealed unflattering comments about foes 
and friends alike.

Italian Foreign Minister Franco Frattini called it "the 9/11 of world diplomacy."

An angry White House said people trying to help the U.S. abroad may die because of the leak. 
Secretary of State Clinton was calling allies in full damage-control mode.

Rep. Pete King (R-L.I.) urged U.S. Attorney General Eric Holder to designate WikiLeaks a "foreign 
terrorist organization," saying it "posed a clear and present danger to the national security of the 
United States," and to prosecute founder Julian Assange for espionage.

WikiLeaks says it plans to release more documents "in stages over the next few months."

Among the many eye-opening revelations:

- Saudi Arabia has repeatedly urged the United States to launch air strikes on Iran to destroy its  
nuclear program.

"Cut off the head of the snake," the Saudi ambassador to Washington urged Gen. David Petraeus, 
who commands U.S. forces in Afghanistan.

Copyright held by original owner. This material is made available under 17 U.S.C. §107 & 17 U.S.C.  §110(2) Page 1 of 25

http://www.nydailynews.com/authors/Helen%20Kennedy
http://www.nydailynews.com/topics/Afghanistan
http://www.nydailynews.com/topics/David+Petraeus
http://www.nydailynews.com/topics/Saudi+Arabia
http://www.nydailynews.com/topics/Julian+Assange
http://www.nydailynews.com/topics/United+States
http://www.nydailynews.com/topics/Eric+Holder
http://www.nydailynews.com/topics/Pete+King
http://www.nydailynews.com/topics/The+White+House
http://www.nydailynews.com/topics/Franco+Frattini
http://www.nydailynews.com/topics/WikiLeaks.org
http://www.nydailynews.com/topics/United+Nations
http://www.nydailynews.com/topics/Iran
http://www.nydailynews.com/topics/Washington%2C+DC


Officials in Jordan, Bahrain, the United Arab Emirates and Egypt have all also secretly pushed for 
military strikes against Tehran's nuke plans, according to the secret cables. "The danger of letting it 
go on is greater than the danger of stopping it," said Bahrain's King Hamad.

By revealing such frank conversations with secretive Arab leaders who usually enjoy a lack of  
press freedom at home, the leaks may end up having a more profound effect on the  Middle East 
than on Washington.

- The Yemeni government has been covering up U.S. air strikes on suspected Al Qaeda militants.

"We'll continue saying the bombs are ours, not yours,"  Yemeni President Ali Abdullah Saleh told 
Petraeus in January, according to one cable.

- A Feb. 24 account of a top-secret meeting with the Russians revealed that Moscow believes Iran 
has outdated missiles that pose only a regional threat and isunlikely to acquire better technology.  
Russia disputed U.S. claims that North Korea smuggled 19 mega-missiles to Iran in2005 that might 
be able to hit Europe.

The two sides argued over whether the missiles even existed, with the U.S. saying North Korea 
showed them off in a military parade and Russia saying spy photos of the parade show it was a 
different kind of missile.

- In July 2009, diplomats assigned to the UN were asked to gather technical details about the 
communications  systems used by top  UN officials,  including  computer  passwords,  and detailed 
biometric information on all the top UN officials.

Washington  also  wanted  credit  card  numbers,  email  addresses  and  phone,  fax  and  pager 
numbers - plus frequent-flier numbers - for top UN figures.

- Washington has been secretly battling Pakistan over nuclear fuel in a Pakistani reactor that the 
U.S. wants to remove for fear it could fall into the wrong hands. Pakistan fears the public will think it  
is giving up its nukes to America.

-  China hacked into Google's computer systems as part of a coordinated campaign of computer 
sabotage.

- Unflattering descriptions of foreign leaders by U.S. diplomats: French President Nicolas Sarkozy 
is "an emperor without clothes"; Iranian President Mahmoud Ahmadinejad is likened to Adolf Hitler; 
Russian President Dmitry Medvedev is "pale, hesitant"; Afghan President Hamid Karzai is "driven by 
paranoia," and German Chancellor Angela Merkel "avoids risk and is rarely creative."

- American diplomats are suspicious of the close personal relationship between Russian leader 
Vladimir Putin and Italian Prime Minister Silvio Berlusconi, including the exchange of "lavish gifts."

http://www.nydailynews.com/news/world/2010/11/28/2010-11-
28_media_unveils_classified_documents_via_wikileaks_website_in_explosive_release_of.html#ixzz
1EAuZywNm

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 2 of 25

http://www.nydailynews.com/topics/Silvio+Berlusconi
http://www.nydailynews.com/topics/Vladimir+Putin
http://www.nydailynews.com/topics/Angela+Merkel
http://www.nydailynews.com/topics/Hamid+Karzai
http://www.nydailynews.com/topics/Dmitry+Medvedev
http://www.nydailynews.com/topics/Adolf+Hitler
http://www.nydailynews.com/topics/Mahmoud+Ahmadinejad
http://www.nydailynews.com/topics/Nicolas+Sarkozy
http://www.nydailynews.com/topics/Google+Inc.
http://www.nydailynews.com/topics/China
http://www.nydailynews.com/topics/Pakistan
http://www.nydailynews.com/topics/Europe
http://www.nydailynews.com/topics/North+Korea
http://www.nydailynews.com/topics/Russia
http://www.nydailynews.com/topics/Moscow
http://www.nydailynews.com/topics/Ali+Abdullah+Saleh
http://www.nydailynews.com/topics/Al+Qaeda
http://www.nydailynews.com/topics/Middle+East
http://www.nydailynews.com/topics/King+Hamad+bin+Isa+Al+Khalifa
http://www.nydailynews.com/topics/Tehran
http://www.nydailynews.com/topics/Egypt
http://www.nydailynews.com/topics/United+Arab+Emirates
http://www.nydailynews.com/topics/Bahrain
http://www.nydailynews.com/topics/Kingdom+of+Jordan


NOVEMBER 29, 2010

TO PUBLISH LEAKS OR NOT TO PUBLISH?

By RUSSELL ADAMS             And JESSICA E. VASCELLARO

An  organization  has  obtained  secret  documents.  They  are  newsworthy,  but  they  could  be 
damaging as well, to national interests and individuals.

Do you publish?

News organizations are confronting that question as aggressive tactics like those of WikiLeaks 
become more common in an age of fast-moving information.

The roughly quarter-million cables released Sunday comprise a sampling of the traffic between the 
State Department and several hundred embassies and consulates. They include information about 
the conflict between the U.S. and Pakistan over nuclear fuel, Washington's discussions with South 
Korean officials about the future of North Korea, and bargaining with other countries over how to 
empty the Guantanamo Bay prison.

Anthony E. Varona, professor and associate dean at American University-Washington College of 
Law, said the line is still unclear between "giving the public the news it has a First Amendment right  
to receive and serving as instruments of lawlessness." He added that the courts had ruled on both 
sides of the argument over the years.

"The bottom line is whether publication by WikiLeaks, with amplification by the traditional news 
media, will advance the public interest and the First Amendment or threaten their very existence," 
Mr. Varona said. "The next several days will reveal much along these lines."

The New York Times, the Guardian of the U.K., Germany's Der Spiegel, France's Le Monde and 
Spain's El Pais gained access to the documents well ahead of their release, wrote extensive reports 
about them and attached some of the cables to their websites. In a note to readers on Sunday, the 
Times said its decision was justified by the importance of knowing how the government makes its  
decisions, the motivations of allies that receive U.S. aid and the diplomacy surrounding wars and 
countries in which American involvement is growing.

"The Times believes that the documents serve an important public interest, illuminating the goals, 
successes,  compromises  and  frustrations  of  American  diplomacy in  a  way  that  other  accounts 
cannot match," the note read.

The Times  said  it  had  "taken care"  to  exclude "information  that  would  endanger  confidential 
informants  or  compromise  national  security."  The  paper  also  said  in  its  note  that  most  of  the 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 3 of 25

http://online.wsj.com/search/term.html?KEYWORDS=JESSICA+E.+VASCELLARO&bylinesearch=true
http://online.wsj.com/search/term.html?KEYWORDS=RUSSELL+ADAMS+&bylinesearch=true
http://online.wsj.com/search/term.html?KEYWORDS=RUSSELL+ADAMS+&bylinesearch=true


documents would have been made public regardless of the paper's decision, noting that WikiLeaks 
had shared the secret cables with at least four European publications.

The Guardian said in a note to readers that the publications that got prior access to the documents 
gave early warning to the U.S. government about their intention to publish and that officials didn't 
dispute the authenticity of the overall material. The Guardian said U.K. libel laws imposed a special 
burden on British publishers and it refrained from reporting on some cables.

WikiLeaks couldn't be reached for comment.

Bob Steele, the director of the Prindle Institute for Ethics at DePauw University, said that citizens 
had a right to hold government accountable. "That relates to the product of government and the 
process of government and what government leaders do and how they go about doing it," he said.

He added, however, that these cables are sensitive because they discuss diplomatic matters, and 
"there is potentially greater danger in the release of documents that address ongoing and sensitive 
negotiations and operations."

In a strategy aimed at raising its profile, WikiLeaks has been teaming up with news organizations 
on its leaks. Last week it offered The Wall Street Journal access to a portion of the documents it  
possesses if the Journal signed a confidentiality agreement. The Journal declined.

"We didn't  want to  agree to a set  of  pre-conditions related to  the disclosure of  the Wikileaks 
documents without even being given a broad understanding of what these documents contained," a 
spokeswoman for the paper said.

CNN also declined to make an agreement with WikiLeaks. It declined to comment further.

The Guardian, which has collaborated with WikiLeaks on two previous leaks, said the documents 
were handed over on the condition that the news organizations observed common deadlines over 
the release.

The Times said it didn't get the documents directly from WikiLeaks, but Executive Editor Bill Keller  
said the paper agreed with the other publications to coordinate timing "to avoid a stampede that  
would make for sloppy journalism and increase the risk of publishing something dangerous."

He  added:  "It  also  allowed  time  for  serious  (and  fruitful,  in  my  view)  discussions  with  the 
government about what to redact."

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 4 of 25



The Times said it received the cables by "a source who insisted on anonymity" and that the cables 
were originally obtained by WikiLeaks from a "disenchanted, low-level Army intelligence analyst who 
exploited a security loophole."

WikiLeaks  in  July  published  thousands  of  documents  related  to  the  U.S.  involvement  in 
Afghanistan. Those documents tracked six years of the war, from early 2004 through late last year,  
and detailed various on-the-ground incidents including civilian deaths and episodes of friendly fire. 
They also included allegations that Pakistan aided Taliban insurgents against the U.S.

The New York Times, the Guardian and Der Spiegel published several stories based on the leaked 
documents,  saying  they  took  care  not  to  publish  information  that  would  harm national  security 
interests.  After  publication,  WikiLeaks  founder  Julian Assange argued that  the documents  could 
serve as "deterrents" to future war crimes.

Bob Giles,  curator  of  the Nieman Foundation for  Journalism at  Harvard University,  said news 
organizations had demonstrated "good, ethical behavior" in how they had reported on the WikiLeaks 
documents in general, noting they had repeatedly withheld certain sensitive information.

WikiLeaks has landed a number of big scoops since it launched in 2007, including video footage 
of  American  soldiers  shooting  at  a  group of  people  in  Iraq  in  2007.  The  site,  created  by  self-
described Chinese dissidents and Internet hackers, has repeatedly declined to say how it gets its 
information and has been the subject of investigations by federal authorities.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703785704575643431883607708.html

WIKILEAKS FALLOUT:
UNEASE OVER WEB PRESS FREEDOMS

by Alan Greenblatt

December 8, 2010 

The legal and political troubles that WikiLeaks has encountered since publishing thousands of 
State Department cables in recent weeks may have troubling implications for more traditional media 
outlets, advocates of free Internet expression warn.

WikiLeaks founder Julian Assange is sitting in a British jail, facing possible extradition to Sweden 
on sex charges — and, potentially, extradition to the U.S. on espionage charges as well.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 5 of 25



Before Assange's arrest, WikiLeaks saw several companies it counted on to handle its publishing 
needs and financial transactions cut off their services, including Amazon, MasterCard, PayPal and 
EveryDNS.net, an Internet-hosting provider based in New Hampshire.

A woman in  Washington,  D.C.,  reads a WikiLeaks page.  The legal  and political  troubles that 
WikiLeaks  has  encountered  since  publishing  thousands  of  State  Department  cables  may  have 
troubling implications for information delivery and journalism on the Internet.

"In  the  information  age,  everybody  depends  on  intermediaries  in  one form or  another,"  says 
Marcia  Hoffmann,  a  senior  staff  attorney  with  the  Electronic  Frontier  Foundation,  a  civil  rights 
advocacy group.

Supporters  of  WikiLeaks  have  since  launched  their  own  protests  in  retaliation  against  the 
companies  that  abandoned  the  online  site,  including  an  apparent  cyberattack  against 
MasterCard.com on Wednesday.

Companies such as MasterCard have "a First Amendment right" to decide who they will and will  
not do business with, Hoffmann says. Still, she and other observers are troubled by the implications 
of  private companies deciding to cut  off  services to an organization that  publishes controversial 
material.

"We expect  a  tremendous backlash against  WikiLeaks  that  will  end up affecting  whole  other 
entities," Hoffmann says. "It's going to be a real threat to news organizations and others who publish 
online."

National Security Concerns

The backlash against WikiLeaks has already started. A bipartisan group of senators introduced 
legislation last week, the SHIELD Act,  which would make it  illegal to publish the names of U.S. 
military and intelligence informants.

Sen. Joseph Lieberman (I-CT), who chairs the Senate Homeland Security Committee, last week 
called on companies doing business with WikiLeaks to "immediately terminate" such relationships.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 6 of 25



"Although he is  a  First  Amendment  supporter,  the  First  Amendment  does  not  trump national 
security interests," Lieberman's spokeswoman says.

"The senator believes that Amazon, PayPal,  Visa and other businesses that severed their  ties 
with,  and  therefore  their  services  to,  WikiLeaks  have  done  the  right  thing  and  acted  as  good 
corporate citizens."

Don't Throw Out The Standards

James Jay Carafano, the deputy director of the Institute for International Studies at the Heritage 
Foundation, a conservative think tank, says the fact that private companies are shutting off services 
to WikiLeaks is a demonstration of "the wisdom of crowds."

WikiLeaks stepped over the line in publishing classified documents, he says, and ultimately should 
be held accountable. "You have to realize, this notion that cyberspace is this ungoverned space is 
simply not true," Carafano says.

Carafano argues that WikiLeaks handled sensitive material without sufficient sensitivity. WikiLeaks 
does not vet the material it releases with the same care that its major media partners, such as The 
New York Times, typically demonstrate, such as redacting parts of some leaked documents.

"You don't throw the standards of journalism out the window when you invent citizen journalism," 
Carafano says. "Citizen journalists that want to be serious and sustain their efforts over time tend to 
adopt the standards of professional journalists."

The 'Wild West Of Media'

Jeffrey  Dvorkin,  a  former  NPR  ombudsman  and  vice  president  for  news,  agrees  that  the 
WikiLeaks episode illustrates the blurred ethical boundary lines of the new media age.

"What  we have now is  a  Wild West  of  media,"  says  Dvorkin,  who teaches journalism at  the  
University of Toronto. "We have part of the media operating in a responsible manner and others 
doing whatever they think necessary."

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 7 of 25



Dvorkin believes that Assange has acted in a "childish and irresponsible" manner. Nevertheless, 
he shares the concerns of civil libertarians about what Assange himself calls the "privatization of  
state censorship."

"The big immediate danger for all of us now is an overreaction by legislators or governments — or 
Internet service providers who are worried about lawsuits," Dvorkin says.

A New Sense Of Fragility

The  Internet  service  providers  and  other  companies  who  have  ended  their  contracts  with 
WikiLeaks  say they did  so because WikiLeaks  violated  their  terms of  services,  not  due to  any 
outside pressure from governments.

Still, their decision to cut off services demonstrates the fragility of freedom of expression on the 
Internet.

It's not like owning your own printing press. And the private companies that offer Internet services 
do not necessarily view freedom of expression as part of their core mission.

"They  don't  see  themselves  as  having  an  information-dissemination  mission,"  says  Susan 
Crawford, a professor at Cardozo Law School and former adviser to President Obama on Internet 
policy issues.

"They will cooperate very easily with a phone call from someone in power," Crawford says, "and 
there is no upside for them in continuing to serve WikiLeaks."

Legal To Publish

U.S. courts have maintained that news organizations may publish government documents, even if 
the documents were obtained illegally.

The most famous decision in this regard came from the Supreme Court in 1971, when it upheld 
the right  of  The New York Times to  print  the Pentagon Papers,  which were volumes of  secret 
documents about the history of U.S. involvement in Vietnam.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 8 of 25



Electronic publishers have enjoyed the same protections as traditional publishers — and other 
ones as well, says Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, another 
online civil liberties group.

"We have always understood that Internet-based firms were entitled to even greater protection 
than traditional  print  publication,  because they  have little  if  any  say  over  the  content  that  their 
customers might provide," Rotenberg says.

"Following the Pentagon Papers analogy, it  is interesting to consider that U.S. firms with even 
more legal protection than  The New York Times had now seem less willing to provide access to 
controversial material."

It Can't Be Stopped

But  even  if  some  private  companies  have  shown  themselves  lately  to  be  less  than  perfect 
stewards of press freedoms, and thus revealed potential problems for other electronic media outlets, 
it's the nature of the Internet that stifling information is, ultimately, almost impossible.

Already, hundreds of other websites are "mirroring" WikiLeaks content, making it accessible even 
if the site gets taken down.

"It's  too  late  to  put  the  toothpaste  back  in  the  tube,"  says  Crawford,  the Cardozo  professor. 
"Whistle-blowers will put information online in some form, in social media, even if WikiLeaks finds it  
impossible to continue."

http://www.npr.org/2010/12/08/131905226/wikileaks-fallout-unease-over-web-press-freedoms

Don't charge Wikileaks
Saturday, December 11, 2010; 6:16 PM 

WIKILEAKS  FOUNDER  Julian  Assange  has  irresponsibly  released  thousands  of 
sensitive national security documents, including some that Pentagon officials say could 
put in harm's way Afghans who have cooperated with U.S. efforts. But that does not  
mean he has committed a crime. 

Mr. Assange, an Australian, is in a British jail awaiting possible extradition to  Error! 
Hyperlink reference not valid.. Many Americans would like to see him spend a good, 
long time behind bars - for different reasons. Sen. Dianne Error! Hyperlink reference 
not valid. argues that Mr. Assange's actions violate the Espionage Axct, a World War I-
era law crafted to punish individuals who spy on the country during wartime. The Justice 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 9 of 25

http://www.whorunsgov.com/Profiles/Dianne_Feinstein
http://www.whorunsgov.com/Profiles/Dianne_Feinstein
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/07/AR2010120701209.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/07/AR2010120701209.html


Department  is  reportedly  assessing  that  possibility  as  well  as  other  prosecutorial 
vehicles. 

Sen. Joseph I. Lieberman (I-Conn.) goes further and has urged the administration to 
consider  charges  against  media  outlets  that  produced  news  articles  based  on  the 
leaked documents. These organizations, Mr. Error! Hyperlink reference not valid. last 
week  ,  have  "committed  at  least  an  act  of  bad  citizenship,  but  whether  they have 
committed a crime - I think that bears a very intense inquiry by the Justice Department." 

Such  prosecutions  are  a  bad  idea.  The  government  has  no  business  indicting 
someone who is not a spy and who is not legally bound to keep its secrets. Doing so 
would  criminalize  the  exchange  of  information  and  put  at  risk  responsible  media 
organizations that vet and verify material and take seriously the protection of sources 
and methods when lives or national security are endangered. The Espionage Act is 
easily abused, as shown by a criminal case that dragged on for years, before being 
closed last year, of two lobbyists for the Error! Hyperlink reference not valid. who did 
nothing more than pass along to colleagues and a reporter information they gleaned 
from conversations with U.S. officials. The act should be scrapped or tightened, not  
given new and dangerous life. 

So is the administration helpless? No; it has every right to demand strict confidentiality 
from its employees and others who swear to protect its secrets. It has rightly filed Error! 
Hyperlink  reference  not  valid. who  it  believes  was  the  source  of  the  leaked 
documents.  And  the  government  should  repair  its  own  house,  by  investigating  its 
carelessness  in  allowing  these  documents  to  leak  and  taking  steps  to  prevent  a 
recurrence. 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/11/AR2010121102564_pf.html

January 26, 2011

DEALING  WITH  ASSANGE  AND  THE  WIKILEAKS 
SECRETS

By BILL KELLER

This past June, Alan Rusbridger, the editor of The Guardian, phoned me and asked, mysteriously, 
whether I had any idea how to arrange a secure communication. Not really, I confessed. The Times 
doesn’t have encrypted phone lines, or a Cone of Silence. Well then, he said, he would try to speak 
circumspectly.  In  a  roundabout  way,  he  laid  out  an  unusual  proposition:  an  organization 
called WikiLeaks,  a  secretive  cadre  of  antisecrecy  vigilantes,  had  come  into  possession  of  a 
substantial  amount  of  classified  United  States  government  communications.  WikiLeaks’s 
leader,Julian  Assange,  an  eccentric  former  computer  hacker  of  Australian  birth  and  no  fixed 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 10 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/a/julian_p_assange/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/w/wikileaks/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/k/bill_keller/index.html?inline=nyt-per
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/08/13/AR2010081305820.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/08/13/AR2010081305820.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/03/10/AR2009031003026.html
http://video.foxnews.com/v/4450660/lieberman-reacts-to-wikileaks-arrest/


residence, offered The Guardian half a million military dispatches from the battlefields of Afghanistan 
and Iraq. There might be more after that, including an immense bundle of confidential diplomatic  
cables. The Guardian suggested — to increase the impact as well as to share the labor of handling 
such a trove — that The New York Times be invited to share this exclusive bounty. The source 
agreed. Was I interested?

I was interested.

The adventure that ensued over the next six months combined the cloak-and-dagger intrigue of 
handling a vast secret archive with the more mundane feat of sorting, searching and understanding 
a mountain of data. As if that were not complicated enough, the project also entailed a source who  
was  elusive,  manipulative  and  volatile  (and  ultimately  openly  hostile  to  The  Times  and  The 
Guardian); an international cast of journalists; company lawyers committed to keeping us within the 
bounds of the law; and an array of government officials who sometimes seemed as if they couldn’t 
decide whether they wanted to engage us or arrest us. By the end of the year, the story of this 
wholesale security breach had outgrown the story of the actual contents of the secret documents 
and generated much breathless speculation that  something — journalism, diplomacy,  life as we 
know it — had profoundly changed forever.

Soon after  Rusbridger’s  call,  we sent  Eric  Schmitt,  from our  Washington  bureau,  to  London. 
Schmitt  has  covered military  affairs  expertly  for  years,  has  read his  share  of  classified  military 
dispatches and has excellent judgment and an unflappable demeanor. His main assignment was to 
get a sense of the material. Was it genuine? Was it of public interest? He would also report back on 
the proposed mechanics of our collaboration with The Guardian and the German magazine Der 
Spiegel, which Assange invited as a third guest to his secret smorgasbord. Schmitt would also meet  
the WikiLeaks leader, who was known to a few Guardian journalists but not to us.

Schmitt’s first call back to The Times was encouraging. There was no question in his mind that the 
Afghanistan dispatches were genuine. They were fascinating — a diary of a troubled war from the 
ground up. And there were intimations of more to come, especially classified cables from the entire 
constellation  of  American  diplomatic  outposts.  WikiLeaks  was  holding  those  back  for  now, 
presumably to see how this venture with the establishment media worked out. Over the next few 
days, Schmitt huddled in a discreet office at The Guardian, sampling the trove of war dispatches and 
discussing the complexities of this project: how to organize and study such a voluminous cache of 
information; how to securely transport, store and share it; how journalists from three very different 
publications would work together without compromising their independence; and how we would all 
assure an appropriate distance from Julian Assange. We regarded Assange throughout as a source, 
not as a partner or collaborator, but he was a man who clearly had his own agenda.

By the time of the meetings in London, WikiLeaks had already acquired a measure of international  
fame  or,  depending  on  your  point  of  view,  notoriety.  Shortly  before  I  got  the  call  from  The 
Guardian, The New Yorkerpublished a rich and colorful profile of Assange, by Raffi Khatchadourian, 
who had embedded with the group. 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 11 of 25

http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/n/the_new_yorker/index.html?inline=nyt-org
http://www.nytimes.com/interactive/2010/11/28/world/20101128-cables-viewer.html


WikiLeaks’s biggest coup to that point was the release, last April, of video footage taken from one 
of two U.S. helicopters involved in firing down on a crowd and a building in Baghdad in 2007, killing 
at least 18 people. While some of the people in the video were armed, others gave no indication of  
menace; two were in fact journalists for the news agency Reuters. The video, with its soundtrack of  
callous banter, was horrifying to watch and was an embarrassment to the U.S. military. But in its zeal 
to make the video a work of antiwar propaganda, WikiLeaks also released a version that didn’t call 
attention to  an Iraqi  who was toting a rocket-propelled grenade and packaged the manipulated 
version  under  the  tendentious  rubric  “Collateral  Murder.” (See  the  edited  and  non-edited videos 
here.)

Throughout our dealings, Assange was coy about where he obtained his secret cache. But the 
suspected source of the video, as well as the military dispatches and the diplomatic cables to come, 
was a disillusioned U.S. Army private first class named Bradley Manning, who had been arrested 
and was being kept in solitary confinement.

On the fourth day of the London meeting, Assange slouched into The Guardian office, a day late. 
Schmitt took his first measure of the man who would be a large presence in our lives. “He’s tall — 
probably 6-foot-2 or 6-3 — and lanky, with pale skin, gray eyes and a shock of white hair that seizes  
your attention,” Schmitt wrote to me later. “He was alert but disheveled, like a bag lady walking in off 
the  street,  wearing  a  dingy,  light-colored  sport  coat  and  cargo  pants,  dirty  white  shirt,  beat-up 
sneakers and filthy white socks that collapsed around his ankles. He smelled as if he hadn’t bathed  
in days.”

Assange shrugged a huge backpack off his shoulders and pulled out a stockpile of laptops, cords, 
cellphones, thumb drives and memory sticks that held the WikiLeaks secrets.

The reporters had begun preliminary work on the Afghanistan field reports, using a large Excel 
spreadsheet to organize the material, then plugging in search terms and combing the documents for 
newsworthy content.  They had run  into  a  puzzling  incongruity:  Assange said  the  data  included 
dispatches from the beginning of 2004 through the end of 2009, but the material on the spreadsheet  
ended abruptly in April  2009.  A considerable amount of material  was missing. Assange, slipping 
naturally into the role of office geek, explained that they had hit the limits of Excel. Open a second  
spreadsheet,  he instructed. They did,  and the rest of the data materialized — a total  of 92,000 
reports from the battlefields of Afghanistan.

The  reporters  came  to  think  of  Assange  as  smart  and  well  educated,  extremely  adept 
technologically but arrogant, thin-skinned, conspiratorial and oddly credulous. At lunch one day in 
The Guardian’s cafeteria, Assange recounted with an air of great conviction a story about the archive 
in Germany that contains the files of the former Communist secret police, the Stasi.  This office, 
Assange asserted, was thoroughly infiltrated by former Stasi agents who were quietly destroying the 
documents they were entrusted with protecting. The Der Spiegel reporter in the group, John Goetz, 
who has reported extensively on the Stasi, listened in amazement. That’s utter nonsense, he said. 
Some former Stasi personnel were hired as security guards in the office, but the records were well 
protected.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 12 of 25

http://www.nytimes.com/interactive/world/26warlogs.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/bradley_e_manning/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/us_army/index.html?inline=nyt-org
http://nytimes.com/projects/2011/video/opensecrets/
http://nytimes.com/projects/2011/video/opensecrets/


Assange was openly contemptuous of the American government and certain that he was a hunted 
man.  He told  the reporters  that  he had prepared a kind of  doomsday option.  He had,  he said, 
distributed highly encrypted copies of his entire secret archive to a multitude of supporters, and if 
WikiLeaks  was  shut  down,  or  if  he  was  arrested,  he  would  disseminate  the  key  to  make  the 
information public.

Schmitt told me that for all Assange’s bombast and dark conspiracy theories, he had a bit of Peter  
Pan in him. One night, when they were all walking down the street after dinner, Assange suddenly  
started skipping ahead of the group. Schmitt and Goetz stared, speechless. Then, just as suddenly, 
Assange stopped, got back in step with them and returned to the conversation he had interrupted.

For the rest of the week Schmitt worked with David Leigh, The Guardian’s investigations editor;  
Nick Davies, an investigative reporter for the paper; and Goetz, of Der Spiegel, to organize and sort  
the material. With help from two of The Times’s best computer minds — Andrew Lehren and Aron 
Pilhofer — they figured out how to assemble the material into a conveniently searchable and secure 
database.

Journalists  are  characteristically  competitive,  but  the  group  worked  well  together.  They 
brainstormed topics to explore and exchanged search results. Der Spiegel offered to check the logs 
against incident reports submitted by the German Army to its Parliament — partly as story research,  
partly as an additional check on authenticity.

Assange provided us the data on the condition that we not write about it before specific dates that 
WikiLeaks planned on posting the documents on a publicly accessible Web site. The Afghanistan 
documents would go first, after we had a few weeks to search the material and write our articles. The 
larger  cache of  Iraq-related  documents  would  go  later.  Such embargoes — agreements  not  to 
publish information before a set date — are commonplace in journalism. Everything from studies in  
medical  journals  to  the  annual  United  States  budget  is  released  with  embargoes.  They  are  a 
constraint  with  benefits,  the principal  one being  the chance to  actually  read and reflect  on  the 
material before publishing it into public view. As Assange surely knew, embargoes also tend to build 
suspense and amplify  a  story,  especially  when multiple  news outlets  broadcast  it  at  once.  The 
embargo was the only condition WikiLeaks would try to impose on us; what we wrote about the 
material  was entirely up to us. Much later, some American news outlets reported that they were 
offered last-minute access to WikiLeaks documents if they signed contracts with financial penalties 
for early disclosure. The Times was never asked to sign anything or to pay anything. For WikiLeaks,  
at least in this first big venture, exposure was its own reward.

Back in New York we assembled a team of reporters, data experts and editors and quartered them 
in an out-of-the-way office. Andrew Lehren, of our computer-assisted-reporting unit, did the first cut,  
searching terms on his own or those suggested by other reporters, compiling batches of relevant  
documents and summarizing the contents. We assigned reporters to specific areas in which they 
had expertise and gave them password access to rummage in the data. This became the routine we 
would follow with subsequent archives.

An air of intrigue verging on paranoia permeated the project, perhaps understandably, given that 
we were dealing with a mass of classified material and a source who acted like a fugitive, changing  

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 13 of 25



crash pads, e-mail addresses and cellphones frequently. We used encrypted Web sites. Reporters 
exchanged notes  via Skype,  believing  it  to  be  somewhat  less  vulnerable  to  eavesdropping.  On 
conference calls, we spoke in amateurish code. Assange was always “the source.” The latest data 
drop was “the package.”  When I  left  New York  for  two weeks to  visit  bureaus in  Pakistan and 
Afghanistan, where we assume that communications may be monitored, I was not to be copied on 
message traffic about the project. I never imagined that any of this would defeat a curious snoop 
from the National Security Agency or Pakistani intelligence. And I was never entirely sure whether 
that  prospect  made me more nervous than the  cyberwiles  of  WikiLeaks  itself.  At  a  point  when 
relations  between  the  news  organizations  and  WikiLeaks  were  rocky,  at  least  three  people 
associated with this project had inexplicable activity in their e-mail that suggested someone was 
hacking into their accounts.

From consultations with our lawyers, we were confident that reporting on the secret documents 
could be done within the law, but  we speculated about what the government — or some other 
government — might do to impede our work or exact recriminations. And, the law aside, we felt an 
enormous moral and ethical obligation to use the material responsibly. While we assumed we had 
little or no ability to influence what WikiLeaks did, let alone what would happen once this material  
was loosed in the echo chamber of the blogosphere, that did not free us from the need to exercise  
care in our own journalism. From the beginning, we agreed that in our articles and in any documents 
we published from the secret archive, we would excise material that could put lives at risk.

Guided by reporters with extensive experience in the field, we redacted the names of ordinary 
citizens,  local officials, activists, academics and others who had spoken to American soldiers or 
diplomats. We edited out any details that might reveal ongoing intelligence-gathering operations, 
military  tactics  or  locations  of  material  that  could  be  used  to  fashion  terrorist  weapons.  Three 
reporters with considerable experience of handling military secrets — Eric Schmitt, Michael Gordon 
and C. J. Chivers — went over the documents we considered posting. Chivers, an ex-Marine who 
has reported for us from several battlefields, brought a practiced eye and cautious judgment to the  
business of redaction. If a dispatch noted that Aircraft A left Location B at a certain time and arrived  
at Location C at a certain time, Chivers edited it out on the off chance that this could teach enemy 
forces something useful about the capabilities of that aircraft.

The first articles in the project, which we called the War Logs, were scheduled to go up on the 
Web sites of The Times, The Guardian and Der Spiegel on Sunday, July 25. We approached the 
White House days before that to get its reaction to the huge breach of secrecy as well as to specific 
articles  we  planned  to  write  —  including  a  major  one  about Pakistan’s  ambiguous  role as  an 
American ally. On July 24, the day before the War Logs went live, I attended a farewell party for 
Roger  Cohen,  a  columnist  for  The Times and The International  Herald Tribune,  that  was given 
by Richard Holbrooke, the Obama administration’s special envoy to Afghanistan and Pakistan. A 
voracious consumer of inside information, Holbrooke had a decent idea of what was coming, and he 
pulled me away from the crowd to show me the fusillade of cabinet-level e-mail ricocheting through 
his BlackBerry, thus demonstrating both the frantic anxiety in the administration and, not incidentally,  
the fact that he was very much in the loop. The Pakistan article, in particular, would complicate his  
life. But one of Holbrooke’s many gifts was his ability to make pretty good lemonade out of the 
bitterest lemons; he was already spinning the reports of Pakistani duplicity as leverage he could use 
to pull the Pakistanis back into closer alignment with American interests. Five months later, when 
Holbrooke — just  69,  and seemingly  indestructible  — died  of  a  torn  aorta,  I  remembered that 
evening. And what I remembered best was that he was as excited to be on the cusp of a big story as 
I was.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 14 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/richard_c_holbrooke/index.html?inline=nyt-per
http://www.nytimes.com/2010/07/26/world/asia/26isi.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/n/national_security_agency/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/news/business/companies/skype_technologies_sa/index.html?inline=nyt-org


We posted the articles on NYTimes.com the next day at 5 p.m. — a time picked to reconcile the 
different  publishing  schedules  of  the  three  publications.  I  was  proud  of  what  a  crew  of  great 
journalists had done to fashion coherent and instructive reporting from a jumble of raw field reports,  
mostly composed in a clunky patois of military jargon and acronyms. The reporters supplied context, 
nuance and skepticism. There was much in that first round of articles worth reading, but my favorite 
single piece was one of the simplest.  Chivers gathered all  of the dispatches related to a single, 
remote,  beleaguered  American  military  outpost  and  stitched  them together  into  a heartbreaking 
narrative. The dispatches from this outpost represent in miniature the audacious ambitions, gradual 
disillusionment  and  ultimate  disappointment  that  Afghanistan  has  dealt  to  occupiers  over  the 
centuries.

If anyone doubted that the three publications operated independently, the articles we posted that 
day made it  clear that  we followed our separate muses. The Guardian,  which is an openly left-
leaning newspaper, used the first War Logs to emphasize civilian casualties in Afghanistan, claiming 
the documents disclosed that coalition forces killed “hundreds of civilians in unreported incidents,” 
underscoring  the  cost  of  what  the paper  called  a “failing  war.”  Our  reporters  studied the same 
material but determined that all the major episodes of civilian deaths we found in the War Logs had 
been reported in The Times, many of them on the front page. (In fact, two of our journalists, Stephen 
Farrell  and Sultan Munadi,  were kidnapped by the Taliban while investigating one major episode 
near  Kunduz.  Munadi  was  killed  during  an ensuing  rescue by  British  paratroopers.)  The  civilian 
deaths  that  had  not  been  previously  reported  came in  ones  and  twos  and  did  not  add  up  to 
anywhere  near  “hundreds.”  Moreover,  since  several  were  either  duplicated  or  missing  from the 
reports, we concluded that an overall tally would be little better than a guess.

Another  example:  The  Times  gave  prominence  to  the dispatches  reflecting  American 
suspicions that  Pakistani  intelligence  was  playing  a  double  game in  Afghanistan  — nodding  to 
American interests while abetting the Taliban. We buttressed the interesting anecdotal material of 
Pakistani  double-dealing  with  additional  reporting.  The  Guardian  was  unimpressed  by  those 
dispatches and treated them more dismissively.

Three months later, with the French daily Le Monde added to the group, we published Round 2, 
the Iraq War Logs, including articles on how the United States turned a blind eye to the torture of 
prisoners by Iraqi forces working with the U.S., how Iraq spawned an extraordinary American military 
reliance on private contractors and how extensively Iran had meddled in the conflict.

By this time, The Times’s relationship with our source had gone from wary to hostile. I talked to 
Assange by phone a few times and heard out his complaints. He was angry that we declined to link 
our online coverage of the War Logs to the WikiLeaks Web site, a decision we made because we 
feared — rightly, as it turned out — that its trove would contain the names of low-level informants  
and  make  them Taliban  targets.  “Where’s  the  respect?”  he  demanded.  “Where’s  the  respect?” 
Another  time  he  called  to  tell  me  how  much  he  disliked  our profile  of  Bradley  Manning, 
theArmy private suspected of being the source of WikiLeaks’s most startling revelations. The article 
traced Manning’s childhood as an outsider and his distress as a gay man in the military. Assange 
complained that we “psychologicalized” Manning and gave short shrift to his “political awakening.”

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 15 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/us_army/index.html?inline=nyt-org
http://www.nytimes.com/2010/08/09/us/09manning.html
http://www.nytimes.com/interactive/world/war-logs.html
http://www.nytimes.com/2010/10/23/world/middleeast/23iran.html
http://www.nytimes.com/2010/10/24/world/middleeast/24contractors.html
http://www.nytimes.com/2010/10/23/world/middleeast/23detainees.html
http://www.nytimes.com/2010/10/23/world/middleeast/23detainees.html
http://www.nytimes.com/interactive/world/war-logs.html
http://www.nytimes.com/2009/09/10/world/asia/10rescue.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/t/taliban/index.html?inline=nyt-org
http://www.guardian.co.uk/world/the-war-logs
http://www.nytimes.com/2010/07/26/world/asia/26keating.html
http://www.nytimes.com/2010/07/26/world/asia/26keating.html
http://nytimes.com/


The final straw was a front-page profile of Assange by John Burns and Ravi Somaiya, published 
Oct. 24, that revealed fractures within WikiLeaks, attributed by Assange’s critics to his imperious 
management  style.  Assange  denounced the  article  to  me,  and  in  various  public  forums,  as  “a 
smear.”

Assange was transformed by his outlaw celebrity. The derelict with the backpack and the sagging 
socks now wore his hair  dyed and styled, and he favored fashionably skinny suits and ties. He  
became a kind of cult figure for the European young and leftish and was evidently a magnet for  
women. Two Swedish women filed police complaints claiming that Assange insisted on having sex 
without a condom; Sweden’s strict laws on nonconsensual sex categorize such behavior as rape, 
and a prosecutor issued a warrant to question Assange, who initially described it as a plot concocted 
to silence or discredit WikiLeaks.

I came to think of Julian Assange as a character from a Stieg Larsson thriller — a man who could 
figure  either  as  hero  or  villain  in  one  of  the  megaselling  Swedish  novels  that  mix  hacker  
counterculture, high-level conspiracy and sex as both recreation and violation.

In October, WikiLeaks gave The Guardian its third archive, a quarter of a million communications 
between theU.S. State Department and its outposts around the globe. This time, Assange imposed a 
new condition: The Guardian was not to share the material with The New York Times. Indeed, he told 
Guardian journalists that he opened discussions with two other American news organizations — The 
Washington Post and the McClatchy chain — and intended to invite them in as replacements for The 
Times.  He  also  enlarged  his  recipient  list  to  include  El  País,  the  leading  Spanish-language 
newspaper.

The Guardian was uncomfortable with Assange’s condition. By now the journalists from The Times 
and The Guardian had a good working relationship. The Times provided a large American audience 
for the revelations, as well as access to the U.S. government for comment and context. And given 
the potential legal issues and public reaction, it was good to have company in the trenches. Besides,  
we had come to believe that Assange was losing control of his stockpile of secrets. An independent  
journalist, Heather Brooke, had obtained material from a WikiLeaks dissident and joined in a loose 
alliance with The Guardian. Over the coming weeks, batches of cables would pop up in newspapers 
in Lebanon, Australia and Norway. David Leigh, The Guardian’s investigations editor, concluded that 
these rogue leaks released The Guardian from any pledge, and he gave us the cables.

On Nov. 1, Assange and two of his lawyers burst into Alan Rusbridger’s office, furious that The 
Guardian  was  asserting  greater  independence  and  suspicious  that  The  Times  might  be  in 
possession of the embassy cables. Over the course of an eight-hour meeting, Assange intermittently 
raged against The Times — especially over our front-page profile — while The Guardian journalists  
tried to calm him. In midstorm, Rusbridger called me to report on Assange’s grievances and relay his 
demand for a front-page apology in The Times. Rusbridger knew that this was a nonstarter, but he  
was buying time for the tantrum to subside. In the end, both he and Georg Mascolo, editor in chief of  
Der Spiegel, made clear that they intended to continue their collaboration with The Times; Assange 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 16 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/s/state_department/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/l/stieg_larsson/index.html?inline=nyt-per
http://www.nytimes.com/2010/10/24/world/24assange.html


could take it or leave it. Given that we already had all of the documents, Assange had little choice. 
Over the next two days, the news organizations agreed on a timetable for publication.

The following week, we sent Ian Fisher, a deputy foreign editor who was a principal coordinator on 
our  processing  of  the  embassy cables,  to  London  to  work  out  final  details.  The meeting  went 
smoothly, even after Assange arrived. “Freakishly good behavior,” Fisher e-mailed me afterward. “No 
yelling or crazy mood swings.” But after dinner, as Fisher was leaving, Assange smirked and offered 
a parting threat: “Tell me, are you in contact with your legal counsel?” Fisher replied that he was. 
“You had better be,” Assange said.

Fisher left London with an understanding that we would continue to have access to the material.  
But just in case, we took out a competitive insurance policy. We had Scott Shane, a Washington 
correspondent, pull together a long, just-in-case article summing up highlights of the cables, which 
we could quickly post on our Web site. If WikiLeaks sprang another leak, we would be ready.

Because of the range of the material and the very nature of diplomacy, the embassy cables were 
bound to be more explosive than the War Logs. Dean Baquet, our Washington bureau chief, gave 
the White House an early warning on Nov. 19. The following Tuesday, two days before Thanksgiving,  
Baquet and two colleagues were invited to a windowless room at the State Department, where they 
encountered an unsmiling crowd. Representatives from the White House, the State Department, the 
Office  of  the  Director  of  National  Intelligence,  the C.I.A.,  the Defense  Intelligence  Agency, 
the F.B.I. and  the  Pentagon  gathered  around  a  conference  table.  Others,  who  never  identified 
themselves, lined the walls. A solitary note-taker tapped away on a computer.

The meeting was off the record, but it is fair to say the mood was tense. Scott Shane, one reporter 
who participated in the meeting, described “an undertone of suppressed outrage and frustration.”

Subsequent meetings, which soon gave way to daily conference calls, were more businesslike.  
Before  each  discussion,  our  Washington  bureau  sent  over  a  batch  of  specific  cables  that  we 
intended to use in the coming days. They were circulated to regional specialists, who funneled their  
reactions to a small group at State, who came to our daily conversations with a list of priorities and 
arguments  to  back  them  up.  We  relayed  the  government’s  concerns,  and  our  own  decisions 
regarding them, to the other news outlets.

The administration’s concerns generally fell  into three categories.  First was the importance of  
protecting individuals who had spoken candidly to American diplomats in oppressive countries. We 
almost  always agreed on those and were grateful  to  the government  for  pointing out  some we 
overlooked.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 17 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/f/federal_bureau_of_investigation/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/d/defense_intelligence_agency/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/c/central_intelligence_agency/index.html?inline=nyt-org


“We were all aware of dire stakes for some of the people named in the cables if we failed to  
obscure their identities,” Shane wrote to me later, recalling the nature of the meetings. Like many of 
us,  Shane has worked in countries where dissent  can mean prison or  worse.  “That  sometimes 
meant not just removing the name but also references to institutions that might give a clue to an 
identity and sometimes even the dates of conversations, which might be compared with surveillance 
tapes of an American Embassy to reveal who was visiting the diplomats that day.”

The second category included sensitive American programs, usually related to intelligence. We 
agreed to withhold some of this information, like a cable describing an intelligence-sharing program 
that took years to arrange and might be lost if exposed. In other cases, we went away convinced that 
publication would cause some embarrassment but no real harm.

The third category consisted of  cables that  disclosed candid comments by and about  foreign 
officials, including heads of state. The State Department feared publication would strain relations 
with those countries. We were mostly unconvinced.

The embassy cables were a different kind of  treasure from the War Logs.  For one thing,  they 
covered the entire globe — virtually every embassy, consulate and interest section that the United 
States  maintains.  They  contained  the  makings  of  many  dozens  of  stories:  candid  American 
appraisals of foreign leaders, narratives of complicated negotiations, allegations of corruption and 
duplicity, countless behind-the-scenes insights. Some of the material was of narrow local interest; 
some of it  had global implications. Some provided authoritative versions of events not previously 
fully understood. Some consisted of rumor and flimsy speculation.

Unlike  most  of  the  military  dispatches,  the  embassy  cables  were  written  in  clear  English, 
sometimes with wit,  color  and an ear for  dialogue.  (“Who knew,”  one of  our  English colleagues 
marveled, “that American diplomats could write?”)

Even more than the military logs, the diplomatic cables called for context and analysis. It was 
important to know, for example, that cables sent from an embassy are routinely dispatched over the 
signature of the ambassador and those from the State Department are signed by the secretary of  
state, regardless of whether the ambassador or secretary had actually seen the material. It  was 
important to know that much of the communication between Washington and its outposts is given 
even more restrictive classification — top secret or higher — and was thus missing from this trove. 
We searched in vain, for example, for military or diplomatic reports on the fate of Pat Tillman, the 
former football star and Army Ranger who was killed by friendly fire in Afghanistan. We found no 
reports on how Osama bin Laden eluded American forces in the mountains of Tora Bora. (In fact, we 
found nothing but second- and thirdhand rumors about bin Laden.) If such cables exist, they were 
presumably classified top secret or higher.

And it was important to remember that diplomatic cables are versions of events. They can be 
speculative. They can be ambiguous. They can be wrong.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 18 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/osama_bin_laden/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/t/pat_tillman/index.html?inline=nyt-per
http://www.nytimes.com/interactive/world/statessecrets.html


One of  our first  articles drawn  from the  diplomatic  cables,  for  example,  reported  on  a  secret 
intelligence assessment that Iran had obtained a supply of advanced missiles from North Korea,  
missiles that  could reach European capitals.  Outside experts  long suspected that  Iran obtained 
missile parts but not the entire weapons, so this glimpse of the official  view was revealing. The 
Washington Post fired back with a different take, casting doubt on whether the missile in question 
had been transferred to Iran or whether it was even a workable weapon. We went back to the cables 
— and the experts — and concluded in a subsequent article that the evidence presented “a murkier  
picture.”

The tension between a newspaper’s obligation to inform and the government’s responsibility to 
protect is hardly new. At least until this year, nothing The Times did on my watch caused nearly so 
much agitation as two articles we published about tactics employed by the Bush administration after 
the  attacks  of  Sept.  11,  2001.  The first,  which  waspublished in  2005 and won a Pulitzer  Prize, 
revealed that the National Security Agency was eavesdropping on domestic phone conversations 
and  e-mail  without  the  legal  courtesy  of  a  warrant.  The  other, published  in  2006,  described  a 
vast Treasury Department program to screen international banking records.

I have vivid memories of sitting in the Oval Office as President George W. Bush tried to persuade 
me and the paper’s publisher to withhold the eavesdropping story, saying that if we published it, we 
should share the blame for the next terrorist attack. We were unconvinced by his argument and 
published the story, and the reaction from the government — and conservative commentators in  
particular — was vociferous.

This time around, the Obama administration’s reaction was different. It was, for the most part, 
sober and professional. The Obama White House, while strongly condemning WikiLeaks for making 
the documents public,  did  not  seek an injunction to  halt  publication.  There was no Oval  Office  
lecture. On the contrary, in our discussions before publication of our articles, White House officials, 
while challenging some of the conclusions we drew from the material, thanked us for handling the 
documents with care. The secretaries of state and defense and the attorney general resisted the 
opportunity for a crowd-pleasing orgy of press bashing. There has been no serious official talk — 
unless  you  count  an  ambiguous  hint  by  Senator Joseph  Lieberman —  of  pursuing  news 
organizations in the courts. Though the release of these documents was certainly embarrassing, the 
relevant  government agencies actually engaged with us in an attempt to prevent  the release of 
material genuinely damaging to innocent individuals or to the national interest.

The broader public reaction was mixed — more critical in the first  days; more sympathetic as 
readers absorbed the articles and the sky did not fall; and more hostile to WikiLeaks in the U.S. than 
in Europe, where there is often a certain pleasure in seeing the last superpower taken down a peg.

In the days after we began our respective series based on the embassy cables, Alan Rusbridger 
and  I  went  online  toanswer  questions  from readers.  The  Guardian,  whose  readership  is  more 
sympathetic to the guerrilla sensibilities of WikiLeaks, was attacked for being too fastidious about 
redacting the documents: How dare you censor this material? What are you hiding? Post everything 
now! The mail sent to The Times, at least in the first day or two, came from the opposite field. Many  
readers were indignant and alarmed: Who needs this? How dare you? What gives you the right?

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 19 of 25

http://www.cjr.org/campaign_desk/wikipublishers_face_their_read.php
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/l/joseph_i_lieberman/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/george_w_bush/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/t/treasury_department/index.html?inline=nyt-org
http://www.nytimes.com/2006/06/23/washington/23intel.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/subjects/p/pulitzer_prizes/index.html?inline=nyt-classifier
http://www.nytimes.com/2005/12/16/politics/16program.html
http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/middleeast/29missiles.html


Much of the concern reflected a genuine conviction that in perilous times the president needs 
extraordinary powers,  unfettered by Congressional  oversight,  court  meddling or  the strictures of 
international law and certainly safe from nosy reporters. That is compounded by a popular sense 
that  the  elite  media  have  become  too  big  for  their  britches  and  by  the  fact  that  our  national 
conversation has become more polarized and strident.

Although it is our aim to be impartial in our presentation of the news, our attitude toward these 
issues is far from indifferent. The journalists at The Times have a large and personal stake in the 
country’s security. We live and work in a city that has been tragically marked as a favorite terrorist 
target,  and  in  the  wake  of  9/11  our  journalists  plunged  into  the  ruins  to  tell  the  story  of  what 
happened here. Moreover, The Times has nine staff correspondents assigned to the two wars still  
being waged in the wake of that attack, plus a rotating cast of photographers, visiting writers and 
scores of local stringers and support staff. They work in this high-risk environment because, while 
there are many places you can go for opinions about the war, there are few places — and fewer by 
the day — where you can go to find honest, on-the-scene reporting about what is happening. We 
take extraordinary precautions  to  keep them safe,  but  we have had two of  our  Iraqi  journalists 
murdered for doing their jobs. We have had four journalists held hostage by the Taliban — two of 
them for seven months. We had one Afghan journalist killed in a rescue attempt. Last October, while 
I  was in  Kabul,  we got  word that  a  photographer  embedded for  us  with  troops near  Kandahar 
stepped on an improvised mine and lost both his legs.

We are invested in  the struggle against  murderous extremism in  another  sense.  The virulent 
hatred espoused by terrorists, judging by their literature, is directed not just against our people and 
our buildings but also at our values and at our faith in the self-government of an informed electorate.  
If  the freedom of the press makes some Americans uneasy, it  is  anathema to the ideologists of 
terror.

So we have no doubts about where our sympathies lie in this clash of values. And yet we cannot 
let those sympathies transform us into propagandists, even for a system we respect.

I’m the first to admit that news organizations, including this one, sometimes get things wrong. We 
can be overly credulous (as in some of the prewar reporting about Iraq’s supposed weapons of mass 
destruction) or overly cynical about official claims and motives. We may err on the side of keeping 
secrets (President Kennedy reportedly wished, after the fact, that The Times had published what it  
knew about the planned Bay of Pigs invasion, which possibly would have helped avert a bloody 
debacle) or on the side of exposing them. We make the best judgments we can. When we get things 
wrong, we try to correct the record. A free press in a democracy can be messy. But the alternative is  
to give the government a veto over what its citizens are allowed to know. Anyone who has worked in 
countries  where  the  news  diet  is  controlled  by  the  government  can  sympathize  with Thomas 
Jefferson’s  oft-quoted  remark  that  he  would  rather  have  newspapers  without  government  than 
government without newspapers.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 20 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/j/thomas_jefferson/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/j/thomas_jefferson/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/k/john_fitzgerald_kennedy/index.html?inline=nyt-per
http://projects.nytimes.com/held-by-the-taliban/


The intentions of our founders have rarely been as well articulated as they were by Justice Hugo 
Black 40 years ago, concurring with the Supreme Court ruling that stopped the government from 
suppressing the secret Vietnam War history called the Pentagon Papers: “The government’s power 
to  censor  the press  was abolished so that  the press would remain forever  free to  censure the 
government. The press was protected so that it could bare the secrets of government and inform the 
people.”

There  is  no  neat  formula  for  maintaining  this  balance.  In  practice,  the  tension  between  our 
obligation to inform and the government’s obligation to protect plays out in a set of rituals. As one of  
my predecessors, Max Frankel, then the Washington bureau chief,  wrote in a wise affidavit  filed 
during the Pentagon Papers case: “For the vast majority of ‘secrets,’ there has developed between 
the government and the press (and Congress) a rather simple rule of thumb: The government hides 
what it can, pleading necessity as long as it can, and the press pries out what it can, pleading a need 
and a right to know. Each side in this ‘game’ regularly ‘wins’ and ‘loses’ a round or two. Each fights 
with the weapons at its command. When the government loses a secret or two, it simply adjusts to a 
new reality.”

In fact, leaks of classified material — sometimes authorized — are part of the way business is 
conducted in Washington, as one wing of the bureaucracy tries to one-up another or officials try to 
shift blame or claim credit or advance or confound a particular policy. For further evidence that our  
government is highly selective in its approach to secrets, look no further than Bob Woodward’s all-
but-authorized accounts of the innermost deliberations of our government.

The government  surely cheapens secrecy by deploying it  so promiscuously.  According to  the 
Pentagon, about 500,000 people have clearance to use the database from which the secret cables 
were pilfered. Weighing in on the WikiLeaks controversy in The Guardian, Max Frankel remarked 
that secrets shared with such a legion of “cleared” officials, including low-level army clerks, “are not  
secret.” Governments, he wrote, “must decide that the random rubber-stamping of millions of papers 
and computer files each year does not a security system make.”

Beyond the basic question of whether the press should publish secrets, criticism of the WikiLeaks 
documents generally fell into three themes: 1. That the documents were of dubious value, because 
they told us nothing we didn’t already know. 2. That the disclosures put lives at risk — either directly, 
by  identifying  confidential  informants,  or  indirectly,  by  complicating  our  ability  to  build  alliances 
against terror. 3. That by doing business with an organization like WikiLeaks, The Times and other 
news organizations compromised their impartiality and independence.

I’m  a  little  puzzled  by  the  complaint  that  most  of  the  embassy  traffic  we  disclosed  did  not  
profoundly change our understanding of how the world works. Ninety-nine percent of what we read 
or hear on the news does not profoundly change our understanding of how the world works. News 
mostly advances by inches and feet, not in great leaps. The value of these documents — and I 
believe they have immense value — is not that they expose some deep, unsuspected perfidy in high 
places or that they upend your whole view of the world. For those who pay close attention to foreign 
policy,  these  documents  provide  texture,  nuance  and  drama.  They  deepen  and  correct  your 
understanding of how things unfold; they raise or lower your estimation of world leaders. For those 
who do not follow these subjects as closely, the stories are an opportunity to learn more. If a project  
like this makes readers pay attention, think harder, understand more clearly what is being done in 
their name, then we have performed a public service. And that does not count the impact of these 
revelations on the people most touched by them. WikiLeaks cables in which American diplomats 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 21 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/w/bob_woodward/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/f/max_frankel/index.html?inline=nyt-per


recount  the  extravagant  corruption  of  Tunisia’s  rulers  helped  fuel  a  popular  uprising  that  has 
overthrown the government.

As for the risks posed by these releases, they are real. WikiLeaks’s first data dump, the publication 
of the Afghanistan War Logs, included the names of scores of Afghans that The Times and other 
news  organizations  had  carefully  purged  from our  own  coverage.  Several  news  organizations, 
including ours, reported this dangerous lapse, and months later a Taliban spokesman claimed that 
Afghan insurgents had been perusing the WikiLeaks site and making a list. I anticipate, with dread,  
the day we learn that someone identified in those documents has been killed.

WikiLeaks was roundly criticized for its seeming indifference to the safety of those informants, and 
in  its  subsequent  postings  it  has  largely  followed  the  example  of  the  news  organizations  and 
redacted  material  that  could  get  people  jailed  or  killed.  Assange  described  it  as  a  “harm 
minimization”  policy.  In  the case of  the Iraq war  documents,  WikiLeaks  applied a kind of  robo-
redaction software that stripped away names (and rendered the documents almost illegible). With 
the embassy cables, WikiLeaks posted mostly documents that had already been redacted by The 
Times and its fellow news organizations. And there were instances in which WikiLeaks volunteers 
suggested measures to enhance the protection of innocents. For example, someone at WikiLeaks 
noticed that if  the redaction of a phrase revealed the exact length of the words, an alert foreign 
security service might match the number of letters to a name and affiliation and thus identify the 
source.  WikiLeaks  advised  everyone  to  substitute  a  dozen  uppercase  X’s  for  each  redacted 
passage, no matter how long or short.

Whether WikiLeaks’s “harm minimization” is adequate, and whether it will continue, is beyond my 
power to predict or influence. WikiLeaks does not take guidance from The New York Times. In the 
end,  I  can  answer  only  for  what  my  own  paper  has  done,  and  I  believe  we  have  behaved 
responsibly.

The idea that  the mere publication of  such a wholesale collection of  secrets  will  make other 
countries less willing to do business with our diplomats seems to me questionable. Even Defense 
Secretary Robert Gates called this concern “overwrought.” Foreign governments cooperate with us, 
he pointed out, not because they necessarily love us, not because they trust us to keep their secrets, 
but because they need us. It may be that for a time diplomats will choose their words more carefully  
or circulate their views more narrowly, but WikiLeaks has not repealed the laws of self-interest. A few 
weeks  after  we  began  publishing  articles  about  the  embassy  cables,  David  Sanger,  our  chief  
Washington correspondent, told me: “At least so far, the evidence that foreign leaders are no longer  
talking to American diplomats is scarce. I’ve heard about nervous jokes at the beginning of meetings, 
along the  lines  of  ‘When will  I  be  reading  about  this  conversation?’ But  the  conversations  are 
happening. . . . American diplomacy has hardly screeched to a halt.”

As for our relationship with WikiLeaks, Julian Assange has been heard to boast that he served as 
a kind of puppet master, recruiting several news organizations, forcing them to work in concert and 
choreographing their  work.  This  is  characteristic  braggadocio — or,  as my Guardian colleagues 
would say, bollocks. Throughout this experience we have treated Assange as a source. I will not say 

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 22 of 25



“a source, pure and simple,” because as any reporter or editor can attest, sources are rarely pure or 
simple, and Assange was no exception. But the relationship with sources is straightforward: you 
don’t necessarily endorse their agenda, echo their rhetoric, take anything they say at face value, 
applaud their  methods or,  most  important,  allow them to shape or  censor your journalism. Your 
obligation,  as an independent  news organization,  is  to  verify  the material,  to  supply  context,  to 
exercise responsible judgment about what to publish and what not to publish and to make sense of 
it. That is what we did.

But while I do not regard Assange as a partner, and I would hesitate to describe what WikiLeaks  
does as journalism, it is chilling to contemplate the possible government prosecution of WikiLeaks 
for making secrets public, let alone the passage of new laws to punish the dissemination of classified 
information,  as  some have advocated.  Taking  legal  recourse  against  a  government  official  who 
violates  his  trust  by divulging secrets  he  is  sworn to  protect  is  one thing.  But  criminalizing  the 
publication of such secrets by someone who has no official obligation seems to me to run up against 
the  First  Amendment  and the  best  traditions  of  this  country.  As  one of  my colleagues asks:  If  
Assange were an understated professorial type rather than a character from a missing Stieg Larsson 
novel, and if WikiLeaks were not suffused with such glib antipathy toward the United States, would 
the reaction to the leaks be quite so ferocious? And would more Americans be speaking up against 
the threat of reprisals?

Whether the arrival of WikiLeaks has fundamentally changed the way journalism is made, I will 
leave to others and to history. Frankly, I think the impact of WikiLeaks on the culture has probably 
been  overblown.  Long  before  WikiLeaks  was  born,  the  Internet  transformed  the  landscape  of 
journalism, creating a wide-open and global market with easier access to audiences and sources, a 
quicker  metabolism,  a  new  infrastructure  for  sharing  and  vetting  information  and  a  diminished 
respect for notions of privacy and secrecy. Assange has claimed credit on several occasions for  
creating something he calls “scientific journalism,” meaning that readers are given the raw material  
to judge for  themselves whether the journalistic write-ups are trustworthy.  But  newspapers have 
been publishing texts of documents almost as long as newspapers have existed — and ever since  
the Internet eliminated space restrictions, we have done so copiously.

Nor is it clear to me that WikiLeaks represents some kind of cosmic triumph of transparency. If the 
official  allegations are to be believed,  most  of WikiLeaks’s great revelations came from a single 
anguished Army private — anguished enough to risk many years in prison. It’s possible that the 
creation of online information brokers like WikiLeaks and OpenLeaks, a breakaway site announced 
in  December  by a  former  Assange colleague named Daniel  Domscheit-Berg,  will  be  a  lure  for 
whistle-blowers and malcontents who fear being caught consorting directly with a news organization 
like mine. But I suspect we have not reached a state of information anarchy. At least not yet.

As 2010 wound down, The Times and its news partners held a conference call to discuss where 
we go from here. The initial surge of articles drawn from the secret cables was over. More would 
trickle out but without a fixed schedule. We agreed to continue the redaction process, and we agreed 
we would all urge WikiLeaks to do the same. But this period of intense collaboration, and of regular  
contact with our source, was coming to a close.

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 23 of 25



Just before Christmas, Ian Katz, The Guardian’s deputy editor, went to see Assange, who had 
been arrested in London on the Swedish warrant, briefly jailed and bailed out by wealthy admirers  
and was living under house arrest in a country manor in East Anglia while he fought Sweden’s  
attempt to extradite him. The flow of donations to WikiLeaks, which he claimed hit 100,000 euros a  
day  at  its  peak,  was  curtailed  when  Visa,  MasterCard  and  PayPal  refused  to  be  conduits  for  
contributors — prompting a concerted assault on the Web sites of those companies by Assange’s 
hacker sympathizers. He would soon sign a lucrative book deal to finance his legal struggles.

The Guardian seemed to have joined The Times on Assange’s enemies list, first for sharing the 
diplomatic cables with us, then for obtaining and reporting on the unredacted record of the Swedish 
police complaints against Assange. (Live by the leak. . . .) In his fury at this perceived betrayal,  
Assange granted an interview to The Times of London, in which he vented his displeasure with our  
little media consortium. If he thought this would ingratiate him with The Guardian rival, he was naïve.  
The paper happily splashed its exclusive interview, then followed it with an editorial calling Assange 
a fool and a hypocrite.

At the mansion in East Anglia, Assange seated Katz before a roaring fire in the drawing room and 
ruminated for four hours about the Swedish case, his financial troubles and his plan for a next phase 
of  releases.  He talked vaguely about  secrets  still  in  his  quiver,  including what  he regards as a  
damning cache of e-mail from inside an American bank.

He spun out an elaborate version of a U.S. Justice Department effort to exact punishment for his 
assault on American secrecy. If he was somehow extradited to the United States, he said, “I would 
still  have  a  high  chance of  being  killed  in  the  U.S.  prison system,  Jack  Ruby style,  given the 
continual calls for my murder by senior and influential U.S. politicians.”

While Assange mused darkly in his exile, one of his lawyers sent out a mock Christmas card that  
suggested at least someone on the WikiLeaks team was not lacking a sense of the absurd.

The message:

“Dear kids,

Santa is Mum & Dad.

Love,

WikiLeaks.”

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 24 of 25

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/j/justice_department/index.html?inline=nyt-org


Bill  Keller  is  the  executive  editor  of  The  New  York  Times.  This  essay  is  adapted  from  his  
introduction to “Open Secrets: WikiLeaks, War and American Diplomacy: Complete and Expanded 
Coverage from The New York Times,” an ebook available for purchase at nytimes.com/opensecrets.

http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html?_r=2&ref=magazine

© Center for News Literacy, Stony Brook University, 2012 Page 25 of 25

http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html?_r=2&ref=magazine
http://nytimes.com/opensecrets/

	By RUSSELL ADAMS And JESSICA E. VASCELLARO
	By BILL KELLER


